جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 84-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.ARAK.REC.1400.004
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، S-moosavipour@arak.ac.ir
چکیده:   (1300 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهشگران بر نقش تعیین کننده متغیرهای زیادی از جمله سبک‌های یادگیری، باورهای انگیزشی، جهت‌گیری‌های هدف، نگرش معلم و ...  صحه گذاشته‌اند هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان  بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری تاب آوری و خودکارآمدی در شرایط کووید 19 بود.
روش کار: برای انجام پژوهش حاضر که به روش همبستگی و با طرح مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد از بین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران بر اساس نمونه­گیری حداکثری 400 نفر با  روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه­های پنج عاملی نئو (NEO-FFI-R) مک کری و کاستا (2008)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)، مقیاس تاب­آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) را تکمیل کردند. در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS وAMOS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم، از طریق افزایش خودکارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان، عملکرد تحصیلی آنها را بهبود می‌بخشند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه می­شود معلمین، اولیا و مسولان جهت بهبود عملکرد تحصیلی به متغیرهای ویژگی‌های شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی توجه ویژه­ای داشته باشند.
متن کامل [PDF 749 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی