جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.ARAK.REC.1400.004
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، S-moosavipour@arak.ac.ir
چکیده:   (1205 مشاهده)
زمینه و هدف: بدون توجه به سلامت روان و بالاتر از آن بهزیستی روان‌شناختی افراد، جامعه در رسیدن به سلامت موفق نمی­شوند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان  براساس ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی‌گری تاب‌آوری و خودکارآمدی در شرایط کووید 19 بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه  دانش‌آموزان دختر دوره  متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399  بود که نمونه‌ای به حجم 400 نفر با  روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از آن‌ها انتخاب شدند. سپس افراد نمونه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI-R) مک کری و کاستا (2008)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 2012)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)،  و مقیاس تاب­آوری کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل کرده و داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS  و با روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم، از طریق تقویت خودکارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان، بهزیستی روان‌شناختی آن‌ها را بهبود می بخشند.
نتیجه ­گیری: یافته‌های این پژوهش می‌تواند مورد استفاده والدین، معلمان و سایر دست اندرکاران تعلیم و تربیت جهت ارتقای سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی فراگیران قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 754 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی