Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، hamidsadjadi@gmail.com
چکیده: (802 مشاهده)
زمینه و هدف: سرمایه اجتماعی و روانی یکی از عوامل محیطی تعیین کننده سطح سازگاری و سلامت جامعه محسوب میشود و از آنجاییکه یکی از وظایف شهرداری، توسعه ورزش و سلامتی مردم جامعه است، لذا هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی و روانی در سازمان ورزش شهرداری بود.
روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی- همبستگی شامل کلیه کارکنان (مدیران و کارشناسان) سازمان ورزش شهرداری شهر به تعداد 300 نفر تهران بود و روش نمونهگیری تمام شمار برای تعداد نمونه آماری استفاده شد. از پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002) و سرمایه اجتماعی و روانی از پرسشنامه پاتنام (2000) برای گرداوری دادهها استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و ارتباط چندگانه از رگرسیون انجام شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد متغیر نوآوری سازمانی تاثیر معناداری بر سرمایه اجتماعی و روانی دارد. ضریب بتای 29/0 نوآوری سازمانی بدان معناست که به ازای هر واحد تغییر در انحراف معیار نوآوری سازمانی، 29/0 واحد تغییر در سرمایه اجتماعی و روانی به وجود میآید و از آنجا که جهت این رابطه مثبت است، تغییر بصورت مستقیم و از نوع افزاینده میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین متغیرها میتوان بیان داشت که سازمان ورزش شهرداری در مسیر رشد و توسعه نیاز به برنامهریزی دقیق در راستای نوآوری و حفط سرمایه اجتماعی و روانی دارد و لازمه برنامهریزی در نظر گرفتن تحولات آینده، پیش بینی محیط و اتخاذ تصمیمات اثرگذار در خصوص آینده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی