جلد 29، شماره 8 - ( 8-1401 )                   جلد 29 شماره 8 صفحات 165-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162335679
Ethics code: 01
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد

XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، yaghoobi@basu.ac.ir
چکیده:   (890 مشاهده)
زمینه و هدف: بر اساس پیشینه پژوهشی جهت­گیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش در ارتباط هستند، و با توجه به ساختار چندبعدی مداخله انگیزشی پژوهش حاضر در پی تاثیر آن بر جهت­گیری هدف تبحری و خودکارآمدی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری در دانش­آموزان ابتدایی است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه­ی نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه­ آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش­آموزان پایه پنجم دبستان شهر نهاوند تشکیل ­دادند که نمونه­­ای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از طریق نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­های خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و جهت­گیری هدف میدگلی و همکاران (1998) بود. پس از اجرای پیش­آزمون،  گروه آزمایش طی 9 جلسه 45 دقیقه­ای، تحت آموزش مداخله انگیزشی-شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله آزمایشی، پس­آزمون و بعد از گذشت یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که مداخلۀ انگیزشی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری تاثیرگذار است (01/0p< ).
نتیجه ­گیری: با توجه به تاثیر مداخلۀ چندبعدی انگیزشی- شناختی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهت­گیری هدف تبحری دانش­­آموزان، می­توان از  این روش جهت افزایش پیشرفت تحصیلی آنها  استفاده کرد. 

 
متن کامل [PDF 665 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.