Research code: 162335679
Ethics code: 01
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، yaghoobi@basu.ac.ir
چکیده: (890 مشاهده)
زمینه و هدف: بر اساس پیشینه پژوهشی جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش در ارتباط هستند، و با توجه به ساختار چندبعدی مداخله انگیزشی پژوهش حاضر در پی تاثیر آن بر جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری در دانشآموزان ابتدایی است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعهی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان پایه پنجم دبستان شهر نهاوند تشکیل دادند که نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و جهتگیری هدف میدگلی و همکاران (1998) بود. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی 9 جلسه 45 دقیقهای، تحت آموزش مداخله انگیزشی-شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخله آزمایشی، پسآزمون و بعد از گذشت یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط نشان داد که مداخلۀ انگیزشی شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری تاثیرگذار است (01/0p< ).
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مداخلۀ چندبعدی انگیزشی- شناختی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان، میتوان از این روش جهت افزایش پیشرفت تحصیلی آنها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی