جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 232-222 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Clinical trials code: .

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران ، jawadzargani4@gmail.com
چکیده:   (667 مشاهده)
زمینه و هدف: اصطلاح سواد بدنی به انگیزه، اعتماد، توان بدنی، سطح دانش و ادراکی اطلاق می­شود، که افراد به دنبال توسعه آن در طول زندگی خود، به منظور حفظ فعالیت بدنی در سطح مناسب هستند. هدف این پژوهش شناسایی شاخص­های علی سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا و بررسی توسعه یافتگی سواد بدنی دانش آموزان کشور بود.
روش کار: این پژوهش از نوع آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه­ی آماری این پژوهش اساتید عضو هیات علمی در
رشته­های مدیریت ورزشی، رشد و یادگیری حرکتی و روان شناسی بودند که نمونه­گیری به صورت هدفمند انجام شد و با 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز جامعه­ی آماری دبیران ورزش بودند که معیار ورود به پژوهش داشتن مدرک کارشناسی ارشد و سابقه­ی کار حداقل پنج سال بود.
یافتهها: نتایج کدگذاری کیفی 38 کد باز، 6 کد محوری و 3 کد گزینشی بود. نتیجه­ی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد مولفه­ی محیطی مهم­ترین عامل و به ترتیب مولفه­ی ساختاری، مولفه­ی نرم­افزاری، مولفه­ی مدیریتی، امکانات سخت افزاری و عوامل فردی به منظور سواد بدنی بود.
نتیجهگیری: نتیجه­ی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد مولفه­ی محیطی مهم­ترین عامل و مولفه­ی فردی کم اهمیت­ترین عامل بودند که به منظور توسعه­ی سواد بدنی در دوران کرونا شناخته شدند.
 
واژه‌های کلیدی: سواد بدنی، ویروس کرونا، دانش آموز
متن کامل [PDF 670 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.