جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.147
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


استادیار، گروه تکنولوژی‌ آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Mojtabarezaeirad@yahoo.com
چکیده:   (999 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبود سطح سلامت روان و ذهن دانش آموزان همیشه مورد توجه برنامه‌ریزان آموزشی بوده است و از آنجاییکه بخاطر شیوع بیماری کووید-19 آموزش مجازی توسعه یافت؛ لذا هدف مطالعه بررسی رابطه بین ابعاد آموزش در فضای مجازی بر سلامت­روان و بهزیستی روانشناختی بود.
روش کار: تحقیق حاضر از منظر روش گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم دبیرستان (پایه­ی سوم تجربی) شهر بهشهر بود که در سال 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد آمار اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر برابر با 210  نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان تعداد 136 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه بود. تمامی روند تجزیه و تحلیل تحقیق، در غالب نرم­افزار SPSS  نسخه 20 و PLS نسخه 3 انجام­ گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان­داد که بین ابعاد آموزش در فضای مجازی بر سلامت­روان و بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد به­طوری که آموزش مجازی بر سلامت­روان تأثیری به میزان 805/0 و بر بهزیستی روانشناختی تأثیری به میزان 745/0 دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص گردید که بین فضای آموزشی مجازی و سلامت ذهن و روان دانش­آموزان رابطه معناداری وجود دارد و آموزش مجازی می­تواند ظرفیت­های مطلوبی در جهت بهبود سلامت روان و بهزیستی روانشناختی در دانش­آموزان را ایجاد می­کند.
متن کامل [PDF 1231 kb]   (260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی