جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 178-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.URMIA.REC.1399.035
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، f.farshbaf@iaurmia.ac.ir
چکیده:   (1912 مشاهده)
زمینه و هدف: تحریف شناختی یکی از مشکلاتی است که در  نوجوانان دارای اختلال ناغرمانی مقابله­ای به وضوح دیده می‌شود، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه­ای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر کاهش میزان تحریف شناختی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای انجام شد.
روش کار: این پژوهش در قالب طرح کارآزمایی بالینی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دوره پیگیری یک ماهه اجرا شد. از میان دانش­آموزان دختر و پسر  دوره اول متوسطه شهرستان ارومیه، با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله­ای که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند، 51 نفر به شکل هدفمند در سه گروه (17 نفر درمان شناختی رفتاری، 17 نفر هیپنوتراپی و 17 نفر کنترل) به شکل تصادفی جایگذاری شدند. سپس گروه شناختی رفتاری و هیپنوتراپی براساس پروتکل­های استاندارد مداخله­ای  تحت مداخله قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل: سیاهه رفتاری نسخه والدین آخنباخ و مقیاس تحریف­های شناختی بین فردی حمام چی بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، آزمون تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر کاهش تحریف­های شناختی بین فردی؛ تفاوت معناداری وجود داشت به این صورت که هیپنوتیزم درمانی بر کاهش این تحریف­ها اثربخشی ندارد، این در حالی است که درمان شناختی رفتاری از این منظر اثربخشی  قابل توجهی بر هیپنوتیزم درمانی دارد (127/0>P، 84.13 F= ).
نتیجه­ گیری: به درمانگران توصیه می­شود در کار با نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای که تحریف­های شناختی بین فردی دارند از رویکرد درمانی شناختی رفتاری بهره بگیرند.
 
متن کامل [PDF 507 kb]   (471 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی