جلد 29، شماره 7 - ( 7-1401 )                   جلد 29 شماره 7 صفحات 22-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavian S J, Kheiri B, Aligholi M. Designing a Structural Model of Guilt and Shame with Emphasis on Coping Strategies. RJMS 2022; 29 (7) :11-22
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7525-fa.html
موسویان سید جواد، خیری بهرام، علیقلی منصوره. طراحی مدل ساختاری احساس گناه و شرم با تأکید بر استراتژی‌های مقابله‌ای. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (7) :11-22

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7525-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، bahramkheiri@gmail.com
چکیده:   (801 مشاهده)
زمینه و هدف: به دلیل اهمیت روزافزون شناخت و درک احساسات خودآگاه ازجمله دو هیجان گناه و شرم بر نحوه زندگی روزمره مردم، به‌خصوص در تصمیم‌گیری اخلاقی و قصد خرید مجدد مصرف‌کنندگان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ناهنجاری‌های شناختی پس از خرید (احساس گناه و شرم) مصرف‌کنندگان بر قصد خرید مجدد آن‌ها اجرا شده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل 337 نفر از دانشجویان می‌شود که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. به‌منظور آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که خرید آنی بر احساس گناه و احساس شرم مصرف‌کننده تأثیر مثبت دارد و این در حالی است که احساس گناه مصرف‌کننده و احساس شرم مصرف‌کننده به‌طور مستقیم تأثیری بر قصد خرید مجدد ندارد. این نشان از قدرت بالای استراتژی‌های در نظر گرفته شده در مدل تحقیق جهت مقابله با احساس گناه و احساس شرم مصرف‌کننده در قصد خرید مجدد دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که ناهنجاری‌های شناختی پس از خرید بر استراتژی‌های مقابله‌ای تأثیرگذارند و استراتژی‌های برنامه‌ریزی برای کاهش خرید آنی، برنامه‌ریزی برای جبران ضرر مالی، عدم تعلق فکری، سرزنش دیگران، توجیه کردن و استراتژی پشیمان شدن بر قصد خرید مجدد تأثیر منفی دارند. این یافته‌ها نتایج تحقیقات گذشته را تایید می‌نمایند. همچنین الگوهای برانگیزاننده شرم میل به پنهان‌کاری و فرار دارند و الگوهای برانگیزاننده گناه نیز میل به اعتراف، عذرخواهی و جبران را در پی دارد.

 
متن کامل [PDF 1093 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی علوم

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb