جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 159-150 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: این مقاله از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد استخراج شده
Ethics code: IR.UT.PSYEDU.REC.1399.028
Clinical trials code: این مقاله از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد استخراج شده

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده:   (910 مشاهده)
زمینه و هدف: دورۀ نوجوانی از مهم­ترین دوره­های رشدی هر انسانی است. از سویی ریشۀ بسیاری از مشکلات نوجوانان در چارچوب خانواده شکل می‌گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ یکپارچۀ درمان فراتشخیصی بر نوجوانان مضطرب و فرزند پروری مادران آن‌ها بود.
روش­ کار: برای انجام پژوهش نیمه آزمایشی حاضر که با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون انجام شد از بین دانش­آموزان دورۀ اول متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 و مادران آن­ها که مشکلات اضطرابی آنها با استفاده از مصاحبۀ تشخیصی بالینی و نیز نسخۀ خودسنجی نوجوانان آخنباخ و رسکولا مشخص شده بود، 20 نفر به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. سپس گروه آزمایشی 12-16 جلسه و هر جلسه 50 الی 60 دقیقه درمان فراتشخیصی را دریافت کردند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخله هر دو گروه پرسشنامه­های اضطراب اسپنس و شیوه‌های فرزند پروری ارجمندنیا را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره  و چند متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در اضطراب نوجوانان و مهارت‌های فرزندپروری مادران تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P≤) و برنامۀ یکپارچۀ درمان فراتشخیصی موجب افزایش معنادار کاربرد مهارت‌های مدیریت اضطراب نوجوانان و شیوه‌های فرزند­پروری مادران آن‌ها شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج استفاده از درمان فراتشخیصی جهت کاهش اضطراب نوجوانان و فرزندپروری مادران آنها توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 500 kb]   (264 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.