Research code: IR.LUMS.PEC.1399.270
Ethics code: IR.LUMS.PEC.1399.270
Clinical trials code: IR.LUMS.PEC.1399.270
Sadri Damirchi E, Sadeghi M, moradi Z, Poorseyed S. The clinical trial of patients improved from Covid-19. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on mental health and life expectancy (single-subject study). RJMS 2022; 29 (10)
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7397-fa.html
صدری دمیرچی اسماعیل، صادقی مسعود، مرادی زهرا، پورسید سید رضا. کارآزمایی بالینی بیماران بهبود یافته از کرونا: اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روان و امید به زندگی (مطالعه تک آزمودنی). مجله علوم پزشکی رازی 1401; 29 (10)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7397-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی ، zahramoradi1214@gmail.com
چکیده: (161 مشاهده)
چکیده
زمینه: در اواخر سال 2019، گسترش یک بیماری عفونی گزارش شد، که توسط یک کرونا ویروس جدید ایجاد شده و رسماً توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شد. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش سلامت روان و افزایش امید به زندگی بیماران مبتلا به کرونا بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی بهبود یافته از بیماری کرونا در دانشگاه لرستان بود. حجم نمونه شامل 3 نفر بود که به صورت در دسترس از میان دانشجویان بهبود یافته مبتلا به کرونا انتخاب شدند. روش: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. پروتکل درمان مبتنی بر ذهنآگاهی در سه مرحله خط پایه و 10 جلسه مداخله 90 دقیقهای و پیگیری در سه مرحله، اجرا گردید و آزمودنیها به مقیاسهای سلامت روان و امید به زندگی پاسخ دادند.
یافتهها: دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین میزان بهبودی در متغیر سلامت روان در مرحله پس از درمان برای سه نفر 22/44 درصد و برای پیگیری 62/42 درصد، در متغیر امید به زندگی در مرحله پس از درمان میانگین هر سه نفر 3/53 و میانگین پیگیری 03/51 درصد بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر سلامت روان و امید به زندگی دانشجویان بهبود یافته از کرونا اثر گذار بوده است. لذا پیشنهاد میشود از این درمان جهت افزایش سلامت روان و امید به زندگی در بیماران کرونایی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی