جلد 29، شماره 9 - ( 9-1401 )                   جلد 29 شماره 9 صفحات 262-254 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.091
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghobadi Lamooki L, Salehi M, Saffariyan Hamedani S. Presenting a Paradoxical Cognitive Strategy Model on Human Resource Agility. RJMS 2022; 29 (9) :254-262
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7385-fa.html
قبادی لموکی لیلا، صالحی محمد، صفاریان همدانی سعید. ارائه مدل استراتژی‌های شناختی و منطقی کنترل پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :254-262

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7385-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، drsalehi@iausari.ac.ir
چکیده:   (618 مشاهده)
زمینه و هدف: عدم شناخت رفتار پارادوکس­ها، تقلیل چابکی ذهن، عدم انعطاف­پذیری فردی و سازمانی، کاهش بهره­وری و کاهش حس وحدت منابع انسانی را در بر دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر استراتژی­ شناختی پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی بود.
روش کار: در این پژوهش آمیخته، در بخش کیفی، انتخاب جامعه آماری از بین اساتید دانشگاه­های استان مازندران در سال 1399 به تعداد 10 نفر صورت گرفته و اطلاعات از طریق اجرای مصاحبه­های نیمه ساختار یافته با در نظر گرفتن قانون اشباع نظری گردآوری گردید. در بخش کمی جامعه آماری متشکل از روسا واحدها، دانشکده­ها، معاونین واحدها، اعضای هیات علمی و کلیه مسئولین اداری به تعداد 341 نفر که براساس فرمول کوکران تعداد 181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. روایی پرسشنامه محقق ساخته به­ صورت محتوی و سازه تأیید و پایایی پرسشنامه­ها نیز از طریق آلفای کرونباخ 91/0 و برآورد و مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss21  و lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که استراتژی شناختی پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی تأثیرگذاری مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که عناصر و مؤلفه­های استراتژی شناختی پارادوکس در چابکی نیروی انسانی 38 درصد در دانشگاه­های آزاد مازندران مؤثر است.
نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان اذعان داشت که نیروی انسانی در دانشگاه باید پارادوکس­ها را پذیرفته، درک کرده و از پتانسیل اضطراب در جهت تقویت پاسخ­های دفاعی که مانع از چابکی سریع و سازگار نیروی انسانی می­شود خودداری کند.
 
متن کامل [PDF 762 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb