Research code: مقاله مستخرج از رساله دكتري است
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1400.010
Clinical trials code: 0
استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، am.koraei@gmail.com
چکیده: (222 مشاهده)
زمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج میبرند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود.
روش کار: تحقیق نیمهآزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایتنامه، پرسش نامههای باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران(2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروههای آزمایش 90 جلسه 90 دقیقهای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنیها مجدداً پرسش نامهها را تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیشآزمون با پسآزمون (001/0=P) و پیشآزمون با پیگیری(001/0=P) تفاوت معنیداری وجود دارد، اما پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی