Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.125
Clinical trials code: 123659
دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، Rahimi_A@yahoo.com
چکیده: (1286 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اثرات مثبت مشاورههای گروهی شناختی- رفتاری بر متغیرهای تحصیلی دانشآموزان و خلأ تحقیقاتی در زمینه اثربخشی آن بر فرهنگ کتابخوانی، هدف از پژوهش حاضر تأثیر مشاوره شناختی رفتاری برافزایش انگیزه کتابخوانی دانشآموزان میباشد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی پایه ششم شهر بوشهر در نظر گرفته شد. از بین دانشآموزان پایه ششم، بهصورت تصادفی طبقهای، دو کلاس ششم از یک مدرسه انتخابش (هر کلاس 40 نفر). یک کلاس بهعنوان گروه کنترل و کلاس دیگر بهعنوان گروه آزمایش بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد انگیزه مطالعه امآرکیو (10 گویه) بود. روایی با نظرسنجی از اساتید روانشناسی و علوم تربیتی (4 نفر) و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0) و به تأیید رسید. هر دو گروه کنترل و آزمایش به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند و در ادامه، گروه آزمایش تحت 8 جلسه مشاورههای شناختی – رفتاری قرار گرفتند. در پایان جلسات مشاوره، هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مشاورههای شناختی – رفتاری بر انگیزه مطالعه دانشآموزان کلاس ششم ابتدایی تأثیر معنیداری دارد.
نتیجهگیری: بنابر نتایج بدست آمده میتوان گفت که درمان شناختی-رفتاری با داشتن منبع غنی از تمرینات رفتاری این پتانسیل رادارند که با تقویت و آموزش، انگیزش کتابخوانی را در دانشآموزان ارتقا بخشند. با اینحال توسعه برنامههای مشاورهای با تأکید بر مشاورههای شناختی- رفتاری برای توسعه فرهنگ مطالعه پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اعصاب و روان