جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 298-290 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.125
Clinical trials code: 123659

XML English Abstract Print


دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، Rahimi_A@yahoo.com
چکیده:   (1286 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به اثرات مثبت مشاوره‌های گروهی شناختی- رفتاری بر متغیرهای تحصیلی دانش‌آموزان و خلأ تحقیقاتی در زمینه اثربخشی آن بر فرهنگ کتاب‌خوانی، هدف از پژوهش حاضر تأثیر مشاوره شناختی رفتاری برافزایش انگیزه کتاب‌خوانی دانش‌آموزان می‌باشد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش­آموزان ابتدایی پایه ششم شهر بوشهر در نظر گرفته شد. از بین دانش­آموزان پایه ششم، به‌صورت تصادفی طبقه­ای، دو کلاس ششم از یک مدرسه انتخابش (هر کلاس 40 نفر). یک کلاس به‌عنوان گروه کنترل و کلاس دیگر به‌عنوان گروه آزمایش به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد انگیزه مطالعه ام­آرکیو (10 گویه) بود. روایی با نظرسنجی از اساتید روان­شناسی و علوم تربیتی (4 نفر) و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0) و به تأیید رسید. هر دو گروه کنترل و آزمایش به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند و در ادامه، گروه آزمایش تحت 8 جلسه مشاوره‌های شناختی رفتاری قرار گرفتند. در پایان جلسات مشاوره، هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً به پرسشنامه انگیزه مطالعه پاسخ دادند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره­های شناختی رفتاری بر انگیزه مطالعه دانش­آموزان کلاس ششم ابتدایی تأثیر معنی­داری دارد.
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج بدست آمده می‏توان گفت که درمان شناختی-رفتاری با داشتن منبع غنی از تمرینات رفتاری این پتانسیل رادارند که با تقویت و آموزش، انگیزش کتاب‌خوانی را در دانش‌آموزان ارتقا بخشند. با این‌حال توسعه برنامه‌های مشاوره‌ای با تأکید بر مشاوره‌های شناختی- رفتاری برای توسعه فرهنگ مطالعه پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 485 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اعصاب و روان

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.