جلد 29، شماره 6 - ( 6-1401 )                   جلد 29 شماره 6 صفحات 114-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1401.001
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Damiri H, Zare A, Karim Nia A, Sharafzadeh M H. Evaluation of Levels of Speech Disorders in the Agrammatic’s Persian Speakers. RJMS 2022; 29 (6) :105-114
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7052-fa.html
دمیری حمید، زارع آمنه، کریم نیا امین، شرفزاده محمدحسین. بررسی سطوح اختلالات گفتاری در بیماران دستورپریش فارسی زبان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (6) :105-114

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7052-fa.html


استادیار، گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، a86.zare@yahoo.com
چکیده:   (820 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه مشکلات گفتاری بیماران دستورپریش فارسی‌زبان به عنوان یک مسئله مهم و جدی مورد توجه محققان قرار گرفته است. این مسئله سبب گردیده است تا تحقیق حاضر با هدف بررسی سطوح اختلالات گفتاری در بیماران دستورپریش فارسی‌زبان طراحی و اجرا گردد.
روش کار: جهت انجام این تحقیق توصیفی و تحلیلی که به صورت میدانی انجام شده است، 6 بیمار دستور پریش که در سال 1398 به بیمارستان شهدای نی ریز در استان فارس مراجعه کرده‌اند، انتخاب شدند. آزمودنی‌های بیمار همگی 35-80 ساله، دارای تحصیلات حداقل ابتدایی، تک‌زبانه و فارسی‌زبان، راست‌دست بودند. داده‌های مورد نظر به وسیله آزمون‌های زبان پریشی فارسی مطابق با الگوی گرادزینسکی و فرید من (1997) جمع‌آوری شده‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق حاضر از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمون کای اسکوئر استفاده گردید. کلیه فرایند تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق حاضر در نرم‌افزار SPSS انجام گردید.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بیماران دستور پریش فارسی در درک کلمات و واژگان عملکرد مطلوب‌تری به نسبت تولید آنان کلمات داشتند. به صورتی که عملکرد این بیماران در بیان کلمات دچار مشکلات اساسی بود.
نتیجه‌گیری: به صورت کلی بیماران دستور پریش فارسی دچار اختلالات گفتاری در ابعاد مختلف می‌باشند که این مسئله نشان می‌دهد که می‌بایستی روشی شناختی-زبانی جهت بهبود توانایی‌های گفتاری آنان ایجاد گردد.
متن کامل [PDF 645 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb