جلد 29، شماره 7 - ( 7-1401 )                   جلد 29 شماره 7 صفحات 152-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1399.142
Clinical trials code: 1

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، ab8boj@gmail.com
چکیده:   (979 مشاهده)
زمینه و هدف: درمان گروهی مبتنی بر خود شفقت‌ورزی بر مدیریت عواطف و خود پنداره گامی مؤثر در کاهش مشکلات مرتبط با سلامت روان آنان در اختیار درمانگران قرار ‌می‌دهد. بنابراین هدف این پژوهش، تعیین تأثیر درمان گروهی مبتنی بر خودشفقت‌ورزی بر مدیریت عواطف و خودپنداره دختران تک والد بود.
روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی، جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر تک والد متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-13400 تشکیل دادند که 30 نفر از این دانش‌آموزان به شیوه نمونه­گیری هدفمند و بر اساس ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب گردیده و به ‌تصادف در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت عواطف ویلیام و کمپبل (1997) و خودپنداره راگرز (1957) استفاده گردید و گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت درمان گروهی مبتنی بر خود شفقت‌ورزی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آماری تی مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، درمان‌گروهی مبتنی بر خود شفقت‌ورزی بر افزایش مدیریت عواطف و خودپنداره مثبت مؤثر است و آزمودنی‌های گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل، افزایش معنی‌داری را در مدیریت عواطف و خودپنداره از خود نشان داده‌اند.
نتیجه‌گیری: نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان از رویکرد خود شفقت‌ورزی در افزایش مدیریت عواطف و خود پنداره دختران تک والد استفاده نمود و ضمن اثرگذاری بر این متغیرها، از بروز مشکلات رفتاری و آسیب‌های اجتماعی که این دختران را تهدید می‌نماید، پیشگیری نمود.
متن کامل [PDF 729 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.