جلد 28، شماره 7 - ( 7-1400 )                   جلد 28 شماره 7 صفحات 124-110 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: رساله هست
Ethics code: كد رساله نوشتم
Clinical trials code: ندارد

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeynali H, Panahali A, Alivandi Vafa M. Comparison of the effect of Play Therapy Based on Cognitive-Behavioral Model and mothers Behavior teaching and children verbal teaching on the Improvement of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in 8-10 years old children. RJMS 2021; 28 (7) :110-124
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6830-fa.html
زینالی حمداله، پناه علی امیر، علیوندی وفا مرضیه. مقایسه تاثیر بازی‌درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (7) :110-124

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6830-fa.html


واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران ، zeynali.psy.1356@gmail.com
چکیده:   (1719 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه‌- بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی دوران کودکی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله بود.
روش‌کار: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی (پیشآزمون- پسآزمون) با استفاده از سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. به همین منظور، 60 نفر از کودکان و مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی با دامنه سنی 8-10 ساله مراجعه‌کننده به مرکز درمانی روان‌شناختی شهر خوی (روان آرام) که براساس تشخیص روان‌پزشک و پرسشنامهی کانرز (فرم والدین) دارای این اختلال تشخیص داده شده‌اند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در سه گروه‌ آزمایش و  یک گروه کنترل(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایش به مدت ۸ جلسه (هفته‌ای دو جلسه 45 ‌دقیقه‌ای) تحت آموزش به روش بازی‌درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. همۀ آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین (1978) را پر کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چندراهه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کل اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در گروه آموزش رفتاری مادران نسبت به گروه بازی درمانی شناختی و در گروه  بازی درمانی شناختی نسبت به گروه آموزش کلامی کودکان و در گروه آموزش کلامی کودکان نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به طور معنی‌داری کاهش یافته است (05/0p<).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش رفتاری مادران در کاهش علایم و نشانگان نقص توجه/ بیش فعالی کودکان ۱۰-۸ ساله موثرتر از بازی درمانی شناختی و آموزش کلامی کودکان است.
متن کامل [PDF 892 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb