Research code: رساله هست
Ethics code: كد رساله نوشتم
Clinical trials code: ندارد
Zeynali H, Panahali A, Alivandi Vafa M. Comparison of the effect of Play Therapy Based on Cognitive-Behavioral Model and mothers Behavior teaching and children verbal teaching on the Improvement of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in 8-10 years old children. RJMS 2021; 28 (7) :110-124
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6830-fa.html
زینالی حمداله، پناه علی امیر، علیوندی وفا مرضیه. مقایسه تاثیر بازیدرمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (7) :110-124
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6830-fa.html
واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران ، zeynali.psy.1356@gmail.com
چکیده: (2137 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی دوران کودکی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله بود.
روشکار: روش پژوهش حاضر نیمهتجربی (پیشآزمون- پسآزمون) با استفاده از سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. به همین منظور، 60 نفر از کودکان و مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی با دامنه سنی 8-10 ساله مراجعهکننده به مرکز درمانی روانشناختی شهر خوی (روان آرام) که براساس تشخیص روانپزشک و پرسشنامهی کانرز (فرم والدین) دارای این اختلال تشخیص داده شدهاند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایش به مدت ۸ جلسه (هفتهای دو جلسه 45 دقیقهای) تحت آموزش به روش بازیدرمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. همۀ آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین (1978) را پر کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چندراهه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کل اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در گروه آموزش رفتاری مادران نسبت به گروه بازی درمانی شناختی و در گروه بازی درمانی شناختی نسبت به گروه آموزش کلامی کودکان و در گروه آموزش کلامی کودکان نسبت به گروه کنترل در پسآزمون به طور معنیداری کاهش یافته است (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش رفتاری مادران در کاهش علایم و نشانگان نقص توجه/ بیش فعالی کودکان ۱۰-۸ ساله موثرتر از بازی درمانی شناختی و آموزش کلامی کودکان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی