جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 40-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-5827-1
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1399.073
Clinical trials code: ندارد

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، M_ahmadi@azad.ac.ir
چکیده:   (820 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی نقاشی­درمانگری بر اضطراب و اختلال­های یادگیری کودکان تک­ سرپرست بود.
روش کار: روش پژوهش طرح شبه آزمایشی پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری عبارت از دانش­آموزان دختر و پسر تک سرپرست پایه­های تحصیلی دوم تا پنجم دوره ابتدایی بودند. نمونه­های مورد مطالعه 30 دانش آموز دختر و پسر در دو گروه آزمایشی و گواه بودند که بر اساس جنس و پایه تحصیلی همتا شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه بازنگری شده مشکلات یادگیری کلرادو (ویلکات و دیگران، 2011)، و پروتکل نقاشی درمانگری (کیس، 2020) شامل 12 جلسه تمرین نقاشی­ و زبان آموزی که با توجه به تعطیلی مدرسه­ها در بحران کرونا به صورت آنلاین اجرا شد.
یافته ­ها: تحلیل نتایج پیش­آزمون و پس­آزمون نشان دادند که نقاشی­ درمانگری بر کاهش اختلال اضطراب اجتماعی، خواندن، شناخت اجتماعی، ادراک فضایی، و ریاضی دانش­آموزان ­گروه آزمایشی موثر واقع شد.
نتیجه­ گیری: نتایج آزمون پیگیری پس از 8 هفته پایداری تغییرهای مثبت را تایید کرد.
 
متن کامل [PDF 746 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.