جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 237-230 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 19538115
Ethics code: 1
Clinical trials code: 1

XML English Abstract Print


استادیار، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران ، Jafari.ali.iau@gmail.com
چکیده:   (2120 مشاهده)
زمینه و هدف: افراد در مشاغل خود دچار فشارهای روانی مختلفی هستند که این فشارها به نوعی توانسته است تا آسیب­های جدی بر عملکرد آنها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی­های شخصیتی بر شکل­گیری فشار روانی در کارکنان بود.
روش­ کار: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی بوده که به صورت میدانی انجام شد. برای انجام این پژوهش، از بین حسابداران رسمی شاغل در حرفه حسابرسی در سال ١٣٩٩ (1636 نفر) در ایران، به روش نمونه­گیری در دسترس و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه محقق ساخته فشار روانی دارای 8 سوال و پرسشنامه ویژگی­های شخصیتی (NEO) دارای 60 سوال بین آنها توزیع و جمع­آوری شد. در نهایت، 296 پرسشنامه با استفاده از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (SEM-PLS) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد انعطاف­پذیری، برون­گرایی، توافق و باوجدانی بر فشار روانی حسابرسان مستقل تاثیری منفی دارند. همچنین، مشخص شد که ویژگی شخصیتی بی­ثباتی هیجانی باعث تشدید فشار روانی در حسابرسان مستقل می­شود.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می­شود با ارزیابی وضعیت­های روان­شناحتی کارکنان، شرایطی جهت کنترل و مدیریت فشار روانی را در میان آنها فراهم نمود.


 
متن کامل [PDF 1006 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی