جلد 29، شماره 8 - ( 8-1401 )                   جلد 29 شماره 8 صفحات 108-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-5731
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1400.045
Clinical trials code: A-10-5731

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاداسلامی، قروه، ایران ، farzadzandi547@yahoo.com
چکیده:   (878 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر نقش هویت اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری بر رفتارهای پرخطردر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.
روش کار : پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی کرمانشاه (مجموعاَ  2000 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 می‌باشد با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری دردسترس نمونه‌ای به حجم 322 نفر، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رفتارهای پر خطر ازمقیاس رفتارهای پر خطر (YRBSS)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه مسئولیت پذیری کالیفرنیا (1987) و پرسشنامه هویت اخلاقی آکو بینو و رید (2002) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و آمار استنباطی استفاده شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ ، برای بررسی نرمال بودن توزیع داده­ها از شاخص­های کجی و کشیدگی و به منظور بررسی روابط بین متغیرها از تحلیل مسیر استفاده شد. جهت انجام این آزمون­ها از نرم­افزارهای SPSS23 و Smart PLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد هویت اخلاقی، سرمایه اجتماعی بر رفتارهای پر خطر دانشجویان دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه اثر معنی داری دارد.
نتیج‌گیری: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با حوزه هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی و رفتارهای پرخطر با و مؤلفه‌های تشکیل دهنده آن، دوره‌ها یا کلاس‌های آموزشی خاصی را در قالب فعالیت‌های فوق برنامه طراحی و اجرا کنند.

 
متن کامل [PDF 773 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.