جلد 28، شماره 2 - ( 2-1400 )                   جلد 28 شماره 2 صفحات 80-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 2392070595006
Ethics code: 2392070595006
Clinical trials code: پژوهشگران متعهد می شوند کد پژوهشی و اخلاق مقاله را تا ز

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران ، a.m.safaniaa@gmail.com
چکیده:   (1611 مشاهده)
زمینه و هدف‌: این مقاله به دنبال ریشه یابی مشکلاتی از قبیل رفتارهای جنجال آمیز جهت رسیدن به هر نوع هدفی اعم از برد در یک بازی تا ارتقای درجه در ورزش کشور است. بنابراین هدف این مطالعه ارائه چارچوب مفهومی و مدل‌هایCode-sub code  برای عوامل مؤثر بر مدیریت جنجال در ورزش (مورد مطالعاتی: رشته ورزشی هندبال) بود.
روش کار: روش تحقیق کیفی، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، تحلیلی اکتشافی بود. جامعه‌ی آماری شامل بازیکنان، مربیان و داوران هندبال بودند. نمونه‌گیری به صورت غیرتصادفی هدفمند انجام شد. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر جنجال علاوه پس از مطالعات عمیق اسنادی، گروهی نخبه متشکل از 5 نفر از اساتید هیئت علمی تشکیل گردید. مصاحبه نیمه ساختار یافته، با تعداد 15 نفر از کارشناسان خبره ورزشی مدیریت و رفتار ورزشی، جامعه شناسی و روانشناسی آشنا با رشته هندبال به روش گلوله برفی و تا حد اشباع نظری انجام شد. استخراج و تحلیل داده ها و الگوها با ااستفاده از روش نظام مند و به کمک نرم‌افزار افزار Maxquda2020 انجام شد.
یافته ­ها: طی نتایج به دست آمده از تحقیق 499 کد باز، 72 کد انتخابی و 9 کد انتخابی مشخص شد. روایی داده‌ها به تایید کارشناسان رسید.
نتیجه ­گیری: عوامل مدیریتی، عوامل فردی، آموزشی، عوامل اقتصادی - رفاهی، عوامل اجتماعی-سیاسی، عوامل منطقه‌ای، نقش رسانه، جوسازی، و ویژگی‌های هندبال در مدیریت جنجال در ورزش هندبال نقش دارند.
 
متن کامل [PDF 793 kb]   (441 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب ورزش

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.