جلد 28، شماره 4 - ( 4-1400 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 124-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zabihi Shekhraje K, Faghani Makrani K, Zabihi A. Emotionality of managers as a personality character and corporate social responsibility. RJMS 2021; 28 (4) :115-124
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6644-fa.html
ذبیحی شیخ رجه کیا، فغانی ماکرانی خسرو، ذبیحی علی. ویژگی شخصیتی هیجان‌پذیری مدیران و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها. مجله علوم پزشکی رازی 1400; 28 (4) :124-115

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6644-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، Kh.makrani@chmail.ir
چکیده:   (1835 مشاهده)
زمینه و هدف: شخصیت یکی از مهم‌ترین سازه­های مطالعاتی در رفتار سازمانی می­باشد که می­تواند نقش اساسی در پیش­بینی رفتار انسان­ها داشته باشد، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ویژگی شخصیتی هیجان­پذیری مدیران شرکت­ها و مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت­ها می­باشد.
روش‌ کار: جامعه آماری پژوهش، مدیران کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. تعداد نمونه آماری با روش کوکران 184 نفر تعین شد و با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش از نوع کاربردی و پس­رخدادی است. مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت­ها دارای دارای پنج بعد مسئولیت­های جامعه و کشور مسئولیت­های زیست محیطی، مسئولیت­های محیط کار، مسئولیت­های بازار و صنعت، راهبری و فرآیندهای درون سازمانی می­باشد. گردآوری داده­های ویژگی­ شخصیتی هیجان­پذیری مدیران با استفاده از پرسشنامه­ ویژگی­های شخصیت هگزاکو و داده­های مسئولیت­پذیری اجتماعی با استفاده از چک لیست مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت که توسط پژوهشگر تهیه شده است، صورت گرفت. داده­های اخیر از گزارش فعالیت سالانه هیات مدیره شرکت­ها استخراج گردید. در پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم­افزار smart pls3 و SPSS 24 انجام گردید.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان می­دهد که ویژگی شخصیتی هیجان­پذیری مدیران با کلیه ابعاد مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت­ها ارتباط معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: مدیران با ویژگی شخصیتی هیجان­پذیری به دنبال منافع گروه­های مختلف افراد درگیر با شرکت می­باشند و مسئولیت اجتماعی در قبال عموم افراد جامعه، کارکنان، محیط زیست و بازار محصولات شرکت در اولویت برنامه­های شرکت قرار خواهد گرفت.
متن کامل [PDF 853 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb