جلد 28، شماره 4 - ( 4-1400 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 153-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0000
Ethics code: 0000
Clinical trials code: 0000

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saneii S H, Vasaghi-Gharamaleki B, Sanjari M A, Keyhani M, Roohi-Azizi M. A Review of Clinimetrics. RJMS 2021; 28 (4) :145-153
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6419-fa.html
صانعی سید حسن، وثاقی قراملکی بهنوش، سنجری محمدعلی، کیهانی محمدرضا، روحی عزیزی مهتاب. مروری بر بالین سنجی. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (4) :145-153

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6419-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، roohiazizi.m@iums.ac.ir
چکیده:   (1439 مشاهده)

پزشکی بالینی با دو چالش داده نگاری (Mensuration) و کمی سازی (Quantification) روبرو است. داده‌نگاری همان فرآیند تبدیل مشاهدات بالینی به داده‌های خام اولیه و کمی‌سازی ارائه شاخص‌های مربوط به گروه ها برای توصیف نشانهها، علائم جسمانی و پدیده‌های بالینی است. در بسیاری از علوم برای شناساندن چنین کارهایی از پسوند سنجش (Metrics/(Metry استفاده نموده‌اند. زیست‌سنجی، روانسنجی، اقتصادسنجی، جامعهسنجی، شیمیسنجی و ... نیز بر همین اساس شکل یافته‌اند. بالین‌سنجی (Clinimetrics) نیز در زمره خانواده «سنجش» قرار دارد و برای سنجش پدیدههای بالینی بکار می رود. در این حوزه از شاخص‌ها، مقیاس رتبهبندی و سایر ویژگیها برای توصیف علائم جسمانی و پدیدههای بالینی استفاده می شود.
فنیشتاین در اوایل دهه 1980 رویای رشته جدیدی را در سر می‌پروراند که نخستین بار آن را با عبارت بالین‌سنجی 1980 معرفی کرد و کسانی چون هنریکا دی. وت، پر بچ  و پل کرابه آن را ادامه دادند. بالین سنجی شاخصی از پدیده‌های بالینی است که به دو بخش داده‏نگاری و کمی‌سازی  تقسیم می شود. بالین سنجی فراتر از محاسبات بوده و به دنبال کاربرد محاسبات آماری در علوم پزشکی است تا بتواند احساس را از تصمیمات مبتنی بر توجیه منطقی دور سازد.
در آیندهای نه چندان دور، انتظار میرود که شاهد ضرورت راه اندازی رشته بالین‌سنجی در دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، توانبخشی و غیره که با درمانگاه و بیمار سروکار دارند، باشیم. این رشته می‌تواند در دپارتمانهای علوم پایه راه‌اندازی شود.

متن کامل [PDF 684 kb]   (299 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb