Research code: 18605/941
Ethics code: IR.LUMS.REC.1398.047
Clinical trials code: کارآزمایی انجام نشده است
استادیار مشاوره، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، salman_zarei@yahoo.com
چکیده: (1111 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال خرید وسواسی یک رفتار اعتیادی است که سبب مجموعهای از پیامدهای منفی روانشناختی و اجتماعی میشود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای خود تمایزیافتگی در رابطه بین جو عاطفی خانواده با خرید وسواسی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دختر دورهی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 1398- 1399 بود. از این جامعه تعداد 239 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس جو عاطفی خانواده، مقیاس خرید وسواسی و پرسشنامه خود تمایزیافتگی گردآوری و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر مستقیم جو عاطفی خانواده بر خرید وسواسی (15/0- =β، 01/0P<) منفی و معنیدار و اثر مستقیم خود تمایزیافتگی (42/0- =β، 001/0P<) بر خرید وسواسی منفی و معنیدار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطهای خود تمایزیافتگی (13/0- =β، 01/0P<) در رابطه جو عاطفی خانواده و خرید وسواسی معنیدار است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، میتوان نتیجه گرفت جو عاطفی خانواده و خود تمایزیافتگی مؤلفههای مهم اثرگذار بر خرید وسواسی در دانشجویان دختر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی