جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 137-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 18605/941
Ethics code: IR.LUMS.REC.1398.047
Clinical trials code: کارآزمایی انجام نشده است

XML English Abstract Print


استادیار مشاوره، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، salman_zarei@yahoo.com
چکیده:   (1111 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال خرید وسواسی یک رفتار اعتیادی است که سبب مجموعه­ای از پیامدهای منفی روان‌شناختی و اجتماعی می­شود. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه­ای خود تمایزیافتگی در رابطه بین جو عاطفی خانواده با خرید وسواسی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دختر دوره­ی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 1398- 1399 بود. از این جامعه تعداد 239 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه­­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مقیاس جو عاطفی خانواده، مقیاس خرید وسواسی و پرسش­نامه خود تمایزیافتگی گردآوری و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم جو عاطفی خانواده بر خرید وسواسی (15/0- =β، 01/0P<) منفی و معنی­دار و اثر مستقیم خود تمایزیافتگی (42/0- =β، 001/0P<) بر خرید وسواسی منفی و معنی­دار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه­ای خود تمایزیافتگی (13/0- =β، 01/0P<) در رابطه جو عاطفی خانواده و خرید وسواسی معنی­دار است.
نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­ها، می­توان نتیجه گرفت جو عاطفی خانواده و خود تمایزیافتگی مؤلفه‌های مهم اثرگذار بر خرید وسواسی در دانشجویان دختر است.
متن کامل [PDF 561 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.