جلد 23، شماره 152 - ( 11-1395 )                   جلد 23 شماره 152 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Interpersonal & communication skills assess by using 360-degree approach in Hazrat Rasoul hospital assistants. RJMS 2017; 23 (152) :1-7
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4408-fa.html
هاشمی اکرم، رحیم زاده ناهید، کردلو زهرا، مالمیر رقیه، چشمی ژیلا. ارزشیابی مهارتهای ارتباطی و بین فردی دستیاران مجتمع حضرت رسول(ص)با استفاده از رویکرد 360 درجه . مجله علوم پزشکی رازی. 1395; 23 (152) :1-7

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4408-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، dr_rahimzadeh_ped@yahoo.com
چکیده:   (4874 مشاهده)

زمینه و هدف: مراقبت از بیمار با کیفیت بالا، ارتباط موثر و مهارتهای فردی برای پزشکان لازم است. هدف این مطالعه ارزیابی مهارت‌های ارتباطی و بین فردی دستیاران با استفاده از رویکرد 360 درجه بود.

روش کار: مطالعه از نوع کمی به روش بررسی مقطعی انجام گرفت. این پرسش‌نامه‌ها توسط 10 نفر از اعضاء هئیت علمی، دستیاران، پرستاران و بیماران تکمیل گردید. پاسخ‌ها پس از نمره‌دهی، وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 17 گردید و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های مرتبط مثل T-TEST و ANOVA و ... در سطح معنی‌داری 05/0 تحلیل شد.

یافته‌ها: در مجموع، 326 فراگیر مورد ارزیابی قرار گرفتند. 149 مورد (7/45%) را مردان و 177 مورد (3/54%) را زنان تشکیل دادند. میانگین نمره استاد برابر 87/12 ± 98/80 (محدوده 22 تا 100)، میانگین نمره پرستار برابر 93/15 ± 36/79 (محدوده 33/13 تا 100)، میانگین نمره دستیار برابر 71/14±22/86 (محدوده 14 تا 100)، میانگین نمره بیمار برابر 12/18 ±51/77 (محدوده 16 تا 100) و میانگین کل نمرات نیز برابر 93/10 ± 23/81 (محدوده 32 تا 99) بود. تفاوت بین مردان و زنان تنها در میانگین نمره پرستاران مشاهده شد به نحوی که میانگین نمره پرستاری در مردان به مراتب بالاتر از زنان بود (78/15 ± 03/82 در برابر 76/15 ± 19/77، ارزش P برابر 010/0) در زمینه ارزیابی میانگین نمرات در فراگیران سال‌های گوناگون، فراگیران سال سه بالاتر از سایر فراگیران و پایین‌ترین نمرات نیز در کلیه موارد مربوط به فراگیران سال یک بود.

 نتیجه‌گیری: ارزیابی این توانمندی‌ها در پزشکان می‌تواند بازتابی مناسب از عملکرد برنامه آموزش قبل از فارغ‌التحصیلی و نیز آموزش مستمر پس از آن را فراهم آورد و منجر به بهبود مهارت‌های ارتباطی و بین فردی دستیاران گردد.

متن کامل [PDF 569 kb]   (2154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb