جلد 24، شماره 160 - ( مهر 1396 )                   جلد 24 شماره 160 صفحات 72-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


تهران، ایران ، Tgooya@gmail.com
چکیده:   (5896 مشاهده)

زمینه و هدف: انتخاب آگاهانه پزشک توسط بیمار از طریق ایجاد رقابت بین پزشکان می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خدمات پزشکی شود. انتخاب آگاهانه بیماران موجب می شود که پزشکان نسبت به نیازها و انتظارات منطقی بیماران پاسخگو باشند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر انتخاب پزشک متخصص توسط بیماران شهر تهران انجام شده است.
روش کار: برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی از یک پرسشنامه 40 سوالی با روایی و پایایی بالا بر اساس مدل 10 Ps  مصدق راد شامل محصول، مکان، قیمت، محیط فیزیکی، کارکنان، فرآیند ارائه‏ خدمت، بسته خدمت، عملکرد، موقعیت و تبلیغات استفاده شد. تعداد 400 بیمار با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده در این پژوهش شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم افزارSPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: عوامل مرتبط با ویژگی‌های بیمار و پزشک، محیط ارائه خدمات و عوامل زمینه‌ای بر انتخاب یک پزشک متخصص توسط بیمار اثر می‌گذارند. عوامل متعدد ساختاری، فرایندی و پیامدی مرتبط با پزشک متخصص انتخاب بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به ترتیب ارائه خدمات پزشکی کامل، نحوه ارائه خدمت، نوع خدمت و تبلیغات مهمترین علل انتخاب یک پزشک متخصص توسط بیمار بود. بین عملکرد پزشک متخصص و انتخاب آگاهانه بیمار و توصیه پزشک به دوستان و آشنایان توسط بیمار رابطه آماری معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: کیفیت خدمات پزشک متخصص یکی از مهمترین عوامل موثر بر انتخاب بیمار است. آگاهی از دلایل انتخاب پزشک توسط بیمار می‌تواند به عنوان ابزار مفیدی برای بازاریابی پزشکان مورد استفاده قرار گیرد.
 

متن کامل [PDF 276 kb]   (2825 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.