جلد 23، شماره 153 - ( 12-1395 )                   جلد 23 شماره 153 صفحات 54-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران، ایران ، t.yousefinezhadi@gmail.com
چکیده:   (12447 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها نقش به‌سزایی در ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات درمانی ارائه شده و افزایش کارایی بیمارستان‌ها دارد. اثربخشی سیستم اعتباربخشی به کیفیت استانداردهای اعتباربخشی، هماهنگی و جامعیت روش اعتباربخشی و کمیت و کیفیت ارزیابان اعتباربخشی بستگی دارد. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه مدیران بیمارستان‌های کشور در خصوص محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور انجام شد.

روش کار: این پژوهش در سال 1394 با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی بالا انجام شد. از مدیران 547 بیمارستان کشور با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی ساده نظرسنجی به عمل آمد. از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل کروسکال، من ویتنی و رگرسیون برای تحلیل داده ها استفاده شد.

 یافته‌ها: میزان رضایت مدیران بیمارستان‌ها از محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور 67/0±64/2 از 5 امتیاز (متوسط) بود. حدود 1/15 درصد مدیران بیمارستان‌ها از محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور راضی بودند. بیشترین نارضایتی مربوط به عدم شفافیت استانداردها و سنجه‌ها، وزن یکسان سنجه‌های اعتباربخشی و تعداد زیاد استانداردها و سنجه‌ها و کمترین نارضایتی مربوط به توجه به قوانین و آیین نامه‌های ملی در استانداردهای اعتباربخشی بود.

نتیجه‌گیری: کاهش تعداد استانداردها و سنجه‌ها، سطح بندی و شفاف تر شدن سنجه‌ها، تغییر مقیاس امتیازدهی، جامع تر دیدن استانداردها، بکارگیری رویکرد کارکردی در تدوین استاندارها و همچنین توجه به تنوع بیمارستان‌ها در تدوین سنجه‌ها می‌تواند به بهبود محتوای استاندارهای اعتباربخشی کمک کند.

متن کامل [PDF 233 kb]   (7691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.