جلد 22، شماره 140 - ( 11-1394 )                   جلد 22 شماره 140 صفحات 68-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، sahar_patra@yahoo.com
چکیده:   (4313 مشاهده)

زمینه و هدف: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری مداخلات متفاوت مانند آموزش می‌تواند در بهبود میزان مستندسازی و کاهش پرونده‌های ناقص مؤثر واقع گردد. ازآنجاکه در بیماری‌های مزمن بخصوص روماتولوژی داشتن خلاصه پرونده کامل کمک‌کننده در روند درمان است، در مطالعه حاضر تأثیر کنفرانس‌های بیماران ترخیص شده بر مهارت خلاصه پرونده نویسی مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش کار: این پژوهش مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی در سال 92-93 بر روی 36 دستیار داخلی روتیشن بخش روماتولوژی بیمارستان فیروزگر انجام شد. هر دو هفته کنفرانس‌های بیماران ترخیص شده برگزار شد و برای بررسی کنفرانس‌ها بر عملکرد دستیاران چک‌لیست طراحی و عملکرد دستیاران قبل و بعد از برگزاری کنفرانس‌ها توسط آن ارزیابی شد. چک‌لیست شامل 19 آیتم که دارای روایی صوری بر اساس عناصر داده‌ای موجود در پرونده‌ها بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم‌افزار  SPPS نسخه 16 مورد آنالیز قرار گرفت و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری chi-square و آزمون آماری Mac Nemar صورت گرفت.

یافته‌ها: قبل از برگزاری کنفرانس‌ها 18 نفر (50%) از دستیاران عملکرد ضعیف، 12 نفر (3/33%) عملکرد متوسط و 6 نفر (7/16%) عملکرد خوب داشتند. پس از برگزاری کنفرانس‌ها، 1 نفر (8/2%) از دستیاران عملکرد متوسط و 35 نفر (2/97%) عملکرد خوب داشتند. مطالعه ارتباط معنی‌داری بین عملکرد دستیاران قبل و بعد از برگزاری کنفرانس‌ها نشان داد [(012/0p=)Chi-square، (001/0p=)Mac Nemar].

نتیجه‌گیری: برگزاری کنفرانس‌های بیماران ترخیص شده نقشی مؤثر در مهارت خلاصه پرونده نویسی دستیاران و ارتقای آموزش آنان دارد.

متن کامل [PDF 2101 kb]   (3081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.