جلد 21، شماره 128 - ( 11-1393 )                   جلد 21 شماره 128 صفحات 46-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (5155 مشاهده)
 

: نقش گروه پزشکی بعنوان تاثیر گذارترین رکن فرهنگ تجویز و مصرف دارو توجه جدی نمود. اگرچه آگاهی پزشکان در خصوص اصول نسخه نویسی در حد قابل قبولی می‌باشد. ولی در اجرا نتایج متفاوتی دیده می شود. لذا ضروری است روش های موثر بر تغیر رفتار نسخه نویسی بررسی و مقایسه گردد.

 

: در این مطالعه مداخله آموزشی، 50 نفر از پزشکان عمومی مطب دار که بیشترین شاخص های اصول غیر منطقی دارو را داشتند جهت مداخله انتخاب شدند و پس از سنجش های اولیه و همسان سازی به روش مبتنی بر هدف به دو گروه با آموزش های متفاوت سازه های مختلف مدل اعتقاد بهداشتی قرارگرفتند و نهایتا پس از یک سال عملکرد آنان جمع آوری و با نرم افزارهای نسخه پرداز و آماری مقایسه گردید.

 

: تعداد اقلام دارویی هر نسخه بین دو گروه بر اساس آزمون تی گروه های مستقل تفاوت معنی دار نکرد. ولی تجویز فرآورده های ضد میکروبی و تزریقی در گروه تحت مداخله آموزشی منافع و موانع درک شده به شکل معنی داری کمتر از گروه تحت مداخله آموزشی حساسیت و شدت درک شده گردید (05/0p≤نتیجه گیری<span lang="FA" style="font-family: " b="" mitra"="" font-size:="" 10pt="" mso-bidi-language:="" fa="" mso-ansi-font-size:="" 9.0pt="" mso-ascii-font-family:="" "times="" new="" roman"="" mso-hansi-font-family:="" roman""="">: آموزش منافع و موانع درک شده، احتمالا موثر تر از آموزش حساسیت و شدت درک شده در جهت تغییر عملکرد و رفتار می باشد.

 
متن کامل [PDF 348 kb]   (2666 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.