جلد 21، شماره 118 - ( 1-1393 )                   جلد 21 شماره 118 صفحات 50-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaei M, Izadpanah S, Sharafi K, Barzegar Shangol A, Izadi laybidi M. Prevalence and risk factors of musculoskeletal disorders in inside and outside-city taxi drivers Andisheh city, 2011. RJMS 2014; 21 (118) :41-50
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3002-fa.html
ضیائی منصور، ایزدپناه سونیا، شرفی کیومرث، برزگر شنگل اکبر، ایزدی لای بیدی مرضیه. شیوع و ریسک‌فاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی در رانندگان تاکسی درون‌شهری و بیرون‌شهری؛ شهر اندیشه سال 1390. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (118) :41-50

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3002-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده:   (6055 مشاهده)

  زمینه و هدف : ریسک اختلالات اسکلتی-عضلانی در رانندگان تاکسی بالا است، چون آن ها در حین رانندگی در مواجهه طولانی مدت با ارتعاش ماشین، کار ثابت و بدون­تحرک، نشستن طولانی­مدت و وضعیت بدنی نامناسب می­باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار و تعیین عوامل مرتبط با آن در رانندگان تاکسی می­باشد.

  روش کار : مطالعه به صورت مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی بر روی 300 راننده تاکسی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسش نامه استاندارد­ اختلالات اسکلتی-عضلانی نوردیک و چارت ناراحتی بدن استفاده شد. همچنین اطلاعات دموگرافیک رانندگان نیز جمع­آوری گردید. آزمون­های آماری شامل Mann-Whitney ، Kruskal-Wallis و ANOVA بود.

  یافته‌ها: بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در 12 ماه گذشته به ترتیب مربوط به نواحی کمر (2/51%) و زانو (8/41%) و کمترین میزان در ناحیه آرنج (7/10%) رانندگان بود. بیشترین میزان بازدارندگی از کار و فعالیت­های روزانه رانندگان مربوط به درد ناحیه زانو (3/84%) بود. کار در محیط شغلی بیشترین سهم در ایجاد درد در ناحیه کمر (1/91%)، شانه (89%)، گردن (7/92%) و مچ و دست (8/96%) را ایفا می­کند.

  نتیجه گیری : شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی بخصوص در ناحیه کمر و زانو در رانندگان تاکسی بالا بود که احتمالاً به دلیل رانندگی در ساعات طولانی و وضعیت بدنی نامطلوب در حین رانندگی می­باشد. با آموزش رانندگان در ارتباط با نحوه­ی صحیح نشستن در حین رانندگی، انجام ورزش­های کششی، زمان استراحت کافی در شبانه روز و طراحی صندلی ارگونومیک خودرو بر اساس اندازه­های آنتروپومتریکی ایرانیان می­توان تا حدود زیادی از بروز این اختلالات پیشگیری کرد.

متن کامل [PDF 348 kb]   (5436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb