جلد 20، شماره 106 - ( 1-1392 )                   جلد 20 شماره 106 صفحات 39-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (7402 مشاهده)

  زمینه و هدف : ازدواج پدیده ای است که ماهیت نیازهای بهداشت جنسی و باروری را تغییر می دهد. عدم توجه به ماهیت متفاوت نیازهای بهداشت جنسی و باروری در موقعیت‌های مختلف از اثر بخشی برنامه های آموزشی در این حیطه می‌کاهد. هدف از این مطالعه گزارش نیازهای آموزشی و مقایسه میزان نیاز به آموزش در حیطه بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج می باشد.

  روش کار: در یک مطالعه هم گروهی در سال 1390، 450 نفر از داوطلبین ازدواج در تهران به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی شده انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان نیاز به آموزش در زمینه های مختلف حیطه بهداشت جنسی و باروری در دو مرحله قبل و بعد از ازدواج با مقیاس پنج درجه ای لیکرت مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون ها آماری تی تست و تی زوج استفاده شد.

  یافته‌ها : میانگین نمره نیاز به آموزش قبل از ازدواج و بعد از ازدواج به ترتیب 95/0 ± 56/3 و 82/0 ± 72 /3 بود بعد از ازدواج میزان نیاز به آموزش افزایش پیدا کرده بود ولی این افزایشاز نظر آماری معنی دار نبود ( 096/0= p-value ). مهم ترین موضوع آموزشی قبل از ازدواج "سلامت در روابط جنسی" و بعد از ازدواج " بهترین شرایط جسمی، روانی و اجتماعی زن و مرد برای شروع بارداری" بود.

  نتیجه گیری: یافته ها ی این مطالعه پیشنهاد می کند که محتوای آموزشی متناسب با نیازهای بهداشت جنسی و باروری جوانان با در نظر داشتن موقعیت فرهنگی و اجتماعی آنان طراحی و اجرا شود.

متن کامل [PDF 330 kb]   (5189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.