جلد 19، شماره 104 - ( 11-1391 )                   جلد 19 شماره 104 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmarzi D, Rimaz S, Merghati Khoii E A, Razi M. Comparative survey of youth educational needs for mental health promotion in marital life in two stages before and after marriage. RJMS 2013; 19 (104) :67-76
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2390-fa.html
پورمرزی داوود، ریماز شهناز، مرقاتی خویی عفت السادات، رازی مریم. بررسی مقایسه ای نیازهای آموزشی جوانان برای ارتقا سلامت روان در زندگی زناشویی در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج. مجله علوم پزشکی رازی. 1391; 19 (104) :67-76

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2390-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (6607 مشاهده)
 

زمینه و هدف: اجرای برنامه های آموزشی برای ارتقاء سلامت روان در زندگی زناشویی ضروری است. عدم توجه به نیازهای گروه هدف در تدوین برنامه‌های آموزشی از اثر بخشی این برنامه ها خواهد کاست. هدف از این پژوهش گزارش و مقایسه نیازهای آموزشی جوانان برای ارتقا سلامت روان در زندگی زناشویی در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج می باشد.

 

روش­ کار: در یک مطالعه هم گروهی در سال های89 -1390، 450 نفر از مردان و زنان به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی شده برای مطالعه انتخاب شدند. این افراد برای شرکت در برنامه آموزشی قبل از ازدواج در مرکز مشاوره قبل از ازدواج شهید هاشمی نژاد تهران ثبت نام کرده بودند. با استفاده از پرسشنامه ساخته محقق میزان نیاز به آموزش در زمینه های مختلف حیطه سلامت روان در دو مرحله قبل و شش ماه بعد از ازدواج با مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی مستقل و تی زوج استفاده شد و اولویت بندی با محاسبه رتبه میانگین‌ها انجام گرفت. 05/0 p < معنی دار در نظر گرفته شد.

 

یافته­ها: اولویت اول آموزشی در هر دو مرحله قبل و بعد از ازدواج "روش های زنده نگهداشتن عشق در زندگی مشترک" بود. میزان نیاز به آموزش در هر دو مرحله بیش از متوسط (نمره3) بود. بعد از ازدواج میزان نیاز به آموزش افزایش پیدا کرده بود ولی این افزایش معنی دار نبود ( 097/0= p). در هر دو مرحله میزان نیاز به آموزش در زنان بیش از مردان بود ولی این تفاوت نه در مرحله قبل از ازدواج ( 171/0= p) و نه در مرحله بعد از ازدواج  ( 476/0= p) از نظر آماری معنی دار نبود.

 

نتیجه­گیری: لازم است برنامه های آموزشی برای ارتقا سلامت روان زوجین جوان و با توجه به نیازهای شناخته شده طراحی و در مقاطع مختلف از جمله در حین ازدواج اجرا گردد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، سلامت روان، زندگی زناشویی.
متن کامل [PDF 322 kb]   (3309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb