Naghizadeh Z, Abbas pour A, Ghiasi Nodooshan S, Feiz M, Kuhpayehzadeh J, Tavousi M. Evaluation of Medical Competency in Medical Graduates Working in Educational and Medical Centers in Tehran. RJMS 2022; 29 (9) :290-307
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5997-fa.html
نقی زاده زهرا، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، فیض مهدی، کوهپایه زاده جلیل، طاووسی محمود. ارزیابی میزان شایستگی فرهنگی دانشآموختگان علوم پزشکی مشغول به کار در مراکز آموزشی درمانی شهر تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :290-307
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5997-fa.html
استاد، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، abbaspour1386@gmail.com
چکیده: (1076 مشاهده)
زمینه و هدف: سنجش محیط یادگیری از ضرورتهای بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان است. بنابراین، در برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی نیز باید از سنجش برای اطمینان از کیفیت آموزش استفاده کرد. هدف از این پژوهش ارزیابی شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی در بین فارغ التحصیلان علوم پزشکی میباشد.
روش کار: این پژوهش ازنوع توصیفی-تحلیلی میباشد که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته معتبر و پایا به روش تصادفی بر روی800 نفر از فارغ التحصیلان علوم پزشکی مشغول به کار در مراکز آموزشی درمانی شهر تهران انجام گرفت. دادههای حاصل وارد نرمافزار آماری SPSSنسخه 24 شده و با انجام آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: از بین 800 پرسشنامه پخش شده، 542 پرسشنامه بازگشت یافت که از این بین 507 پرسشنامه به درستی تکمیل شده بود (میزان پاسخگویی 67%). ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار (64 سوال) 96/0بود. بیشترین مقدار برای حیطه انگیزه متعالی 89/0 و بقیه حیطهها 88/0را نشان داد. میانگین نهایی پرسشنامه 48/0±92/3 از 5 محاسبه شد که بیشترین امتیاز برای حیطه انگیزه متعالی با امتیاز48/0±15/4 از 5 و بعد از آن به ترتیب آگاهی، مهارت بود و حیطه دانش کمترین میانگین را با امتیاز 59/0±68/3 از 5 داشت. با توجه به میانگین امتیازات کسب شده در حیطههای مختلف، وﺿﻌﻴﺖ ﻛﻠﻲ شایستگی فرهنگی دانشآموختگان علوم پزشکی در ﺗﻬﺮان ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان دادکه ارزیابی فارغ التحصیلان از میزان شایستگی فرهنگی محیط آموزشی مثبت است بر همین اساس پیشنهاد میشود با استفاده از روشهای مناسب در جهت تقویت عواملی که باعث ارزیابی مثبت دانشجویان شده است تاکید گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی