Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
25
10
online
1
fulltext
fa
نقش تاب آوری و رفتارهای پرخطر در تمایزگذاری دانشجویانِ با بهزیستی ذهنی بالا و پایین
The role of resilient and risky behaviors in discrimination of students with high and low mental well-being
بهداشت عمومی
Public Health
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> لذا، پژوهش حاضر با هدف متمایز ساختن دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین از یکدیگر، بر اساس تابآوری و مؤلفههای گرایش به رفتارهای پرخطر، انجام شد.</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 97-1396 بود که 365 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی وارویک- ادینبورگ (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">WEMWBS</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، خود تابآوری کلاهنن (1996) و رفتارهای پرخطر جوانان (1390) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS-20</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و آزمون</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج آزمون تحلیل تشخیصی نشان داد که تابآوری و مؤلفههای گرایش به مواد مخدر و روانگردان و گرایش به سیگار دارای بالاترین توان در تمایزگذاری بین دو گروه </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">از </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین بودند. مؤلفههای بعدی متمایزکننده گروهها به ترتیب</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرایش به خطرپذیری جنسی،</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرایش به رانندگی خطرناک، گرایش به خشونت و گرایش به الکل بودند. </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">همچنین، تمامی دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین با بالاترین درصد تشخیص (100%) بهدرستی از همدیگر متمایز شده بودند.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> تابآوری و مؤلفههای گرایش به رفتارهای پرخطر تعیینکنندههای مهمی در تمایزگذاری بین دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین هستند؛ بنابراین، در برنامههای آموزشی و پژوهشی برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان باید به تابآوری و مؤلفههای رفتارهای پرخطر توجه ویژه داشت.</span></span></span><br>
</div>
<strong>Background:</strong> Mental well-being is one of the important constructs of mental health and identifying the factors affecting it is of paramount importance. So, the aim of this study was to discriminate between students with high and low mental well-being based on their resilient and components of the tendency to risky behaviors.<br>
<strong>Methods:</strong> It was a causal-comparative research. The research population consisted of all male and female students studying in Kurdistan University of Medical Sciences in the 2017-2018 academic year, 365 students were selected by multistage cluster sampling method. For data collection from the Warwick–Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS), Klohnen ego-resilient scale (1996) and youth risky behaviors scale were used. Data were analyzed using software SPSS-20 and the statistical test of discriminant analysis.<br>
<strong>Results:</strong> Discriminant analysis results showed that resilient, the tendency to drug and psychoactive and the tendency to cigarette has the highest ability in discriminating between two groups of students with high and low mental well-being were. Subsequent discriminative components included the tendency to risky sexual behavior, the tendency to drive dangerously, the tendency to violence and the tendency to alcohol, respectively. Also, the results of the discriminant analysis showed that all students with high and low mental well-being were correctly discriminated from the other students with the highest percentage of detection (100%).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Resilient and components of the risky behaviors are important determinants of discrimination among students with high and low mental well-being. Therefore, in educational and research programs in order to increase the mental well-being among students, resilience and the components of the risky behaviors needs special attention.<br>
بهزیستی ذهنی , تاب آوری, رفتارهای پرخطر, دانشجو
Mental Well-being, Resilient , Risky Behaviors, Students
21
30
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3590-2&slc_lang=fa&sid=1
Arash
Shahbaziyan khonig
آرش
شهبازیان خونیق
arashshahbaziyan@yahoo.com
3900319475328460043113
3900319475328460043113
Yes
Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Omid
Hasani
امید
حسنی
peroshaha@yahoo.com
3900319475328460043114
3900319475328460043114
No
Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران