Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
24
165
online
1
fulltext
fa
ارزیابی مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395
Assessment of Students’ life skills in Iran University of Medical Sciences
آمار حیاتی
Biostatistics
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: بسیاری</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">از</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">افراد</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">رویارویی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مشکلات</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زندگی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">فاقد</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تواناییهای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">لازم</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">هستند</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">این</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">امر</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آنان</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">را</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آسیب پذیر</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نموده</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">معرض</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">انواع</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلالات</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روانی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">رفتاری</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">قرار</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">میدهد. این مطالعه به مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخته است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این مطالعه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقطعی، از نوع توصیفی- مقایسهای و محیط پژوهش آن دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سالهای 95 و 96 بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه و نمونه 342 نفری آن افرادی هستند که به صورت تصادفی طبقهای از جامعه پژوهش انتخاب شدهاند. پرسشنامه طرح شامل 7 متغیر جمعیتی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامه 142 سوالی، 5 گزینه­ای مهارتهای زندگی شامل 19 خرده­ مقیاس بودکه به گزینهها وزنهای صفر تا 4 اختصاص یافت. برای تجزیه و تحلیل از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی شامل </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمونهای تی تست، آنالیز واریانس</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">(شکل ناپارامتری آنها)، کای دو</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و ضریب همبستگی در نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نسخه 22 استفاده شد. سطح معنیداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شدند.</span></span><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">میانگین همه مولفهها بالاتر از متوسط و در کل مولفهها میانگین 5/2 (15/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SD</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) بود. میانگین نمرات مهارتهای زندگی زنان در غالب مولفهها بیشتر از مردان بود ولی بین میانگین دو جنس اختلاف معنیدار موجود نبود. میانگین مولفههای روابط بین فردی (045/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و مهارتهای مربوط به رعایت و بکارگیری نکات ایمنی (035/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) بین مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین میانگین مولفه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های مهارت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های مربوط به ارتباط</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های انسانی (031/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و مهارت در حل مساله (040/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) بین دانشکده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های محل تحصیل دانشجویان با</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">هم اختلاف معنی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دار داشتند. بین میانگین مولفه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها و نوع اسکان پاسخ دهندگان و تاهل آن</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها اختلاف معنی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">داری مشاهده نشد اما افراد خوابگاهی میانگین پایین</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تری داشتند. همچنین سن نیز با مهارت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های زندگی ارتباط قوی و معنی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">داری نشان نداد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گیری</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: دانشجویان در برخی از مهارت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های مورد نیاز در زندگی ضعیف بوده و نیاز به آموزش دارند. این مساله در دانشجویان مرد و مجرد بیشتر به چشم می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">خورد.</span></span></div>
<strong>Background</strong>: Many people have problems facing life difficulties and also are not able to sort out their life problems. These causes vulnerability and being exposed to psychological and behavioral disorders. These research aims at the life skills in students of Iran University of medical sciences (IUMS).<br>
<strong>Methods</strong>: This cross-sectional descriptive study was held at IUMS in 2016-7. The target population was all IUMS students with the sample of 342. The sample was chose with stratified random sampling. The research questionnaire had 7 demographic and 142 multi choice questions which divided into 19 sub-scales. The multi choice questions were weighted 0 to 4 to analyze. For data analyses, the descriptive and analytic method such as independent t-test, ANOVA or their nonparametric versions, Chi-square test and correlations in SPSS version 22 were used. The significance level of tests were chosen to be 0.05.<br>
<strong>Result</strong>s: the mean of all sub-scale were more than 2 (the mean) and the total mean and SD were 2.5 and 0.15 respectively. The mean of women life skills in most sub-scales were more than men, but with no significant differences. The sub-scale means of (individual relations) (p=0.045) and (the skills related to use security points) (p=0.035) were significant between academic levels. Also, the sub-scale means of (skills related to human relations) (p=0.031) and (skill of solving problems) (p=0.040) were significant between university schools. Furthermore, there was no significant differences between accommodation and the marital status of the students, and the means of the life skills’ sub-scales, but the students who live in university accommodation had lower life skills mean than others. The age of the students had no strong and significant relationship with the students’ life skill.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The students are weak in some life skills and need suitable education. The male and single students need more life skills’ education than others.<br>
مهارتهای زندگی, دانشجو, علوم پزشکی ایران.
Life skills, students, Iran University of Medical Sciences.
9
21
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1454-4&slc_lang=fa&sid=1
Tofigh
Mobaderi
توفیق
مبادری
tofigh.state@gmail.com
3900319475328460038751
3900319475328460038751
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Masoud
Roudbari
مسعود
رودباری
). roudbari.m@iums.ac.ir
3900319475328460038750
3900319475328460038750
Yes
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران