Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
23
153
online
1
fulltext
fa
تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی اطفال با استاندارد: ارائه راهکارهای مداخله ای برای بهبود صلاحیت بالینی
Gap analysis of medical students' clinical exposures in pediatrics clerkship with standard: Providing interventional strategies to improve clinical competency
آموزش پزشکی
medical education
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;line-height:normal;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong>: <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بررسی مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی در ارزیابی عرصه آموزش بالینی و جبران کمبودهای آموزش بالینی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی با استاندارد در حداقل های آموزشی دوره کارآموزی اطفال و ارائه راهکارهای مداخلهای برای بهبود صلاحیت بالینی در فصول مختلف سال تحصیلی 94 </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> 93 انجام شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;line-height:normal;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی در 129 دانشجوی پزشکی در سه دوره کارآموزی اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه فصل پائیز، زمستان و بهار، انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست استاندارد برای مقایسه تعداد مواجهات بالینی ثبت شده در لاگ بوک دانشجویان با استاندارد در حداقلهای آموزشی بوسیله آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Mann – Whitney U</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> بود (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و معنیداری مقایسه مواجهات با میزان استاندارد، به صورت کمینه، حد وسط و بیشینه مواجهه تعیین شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;line-height:normal;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: بر اساس شرایط ورود به مطالعه نتایج مواجهات بالینی 97 دانشجو بررسی شد (2%/75). میانگین مواجهات در گردشهای آموزشی: "عمومی، اورژانس، درمانگاه و تنفس" در بیش از نیمی از حداقلهای آموزشی بسیار پایینتر از استاندارد بود. در مقابل گردشهای ذکر نشده وضعیت مطلوبتری داشتند.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;line-height:normal;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: با توجه به نتایج بدست آمده در کمبودهای آموزش بالینی دوره کارآموزی اطفال، در مجموع 33 مورد از 63 حداقل بالینی در تحلیل شکاف، کمینه مواجهه داشتند و از این رو برای جبران آن مداخلات آموزشی از جمله کارگاه، فیلم، اسلایدهای آموزشی و معرفی مورد پیشنهاد میشود.</span></span></p>
<p><strong>Background</strong>: Medical students' clinical exposures review is important to assess clinical education field and clinical education deficiencies compensation. This study aimed to Gap analysis of medical students' clinical exposures with standard in pediatrics clerkship educational minimums and providing interventional strategies to improve clinical competency in different seasons was done in academic year 2014-15.</p>
<p><strong>Methods</strong>: This descriptive-analytical and cross sectional study was performed in 129 Isfahan University of Medical Sciences medical students in three pediatrics clerkship in three season winter, autumn and spring. Data collection tool was standard checklist to compare number of recorded clinical exposures in students' log books with standard educational minimums by Mann - Whitney U test (p<0.05) and Significant of exposures comparison with standard rate was determined as low, Borderline and over exposure.</p>
<p><strong>Results</strong>: Based on entering the study conditions, clinical exposures result of 97 students were studied (%75.2). Mean of exposures in educational Rotations: "general, emergency, and clinic and respiratory" was much lower than standard in more than half of educational minimums. Against not mentioned Rotations had better conditions.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: According to obtained results in pediatric clerkship clinical education deficiencies, totally 33 of 63 items of clinical minimums in gap analysis had low exposure and therefore to compensate for its educational interventions including workshops, films, educational slides and introducing case recommended.</p>
مواجهه بالینی, صلاحیت بالینی, حداقل های آموزشی, اطفال, پزشکی
Clinical Exposure, Clinical competency, Educational Minimums, Pediatrics, Medicine
1
12
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1262-15&slc_lang=fa&sid=1
Omid
Yaghini
امید
یقینی
yaghini@med.mui.ac.ir
3900319475328460035817
3900319475328460035817
No
Associate Professor, Child Growth and Development Research Center, Research Institute for Primordial Prevention of Noncommunicable Disease, Department of Pediatrics, School of medicine
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Aidin
Parnia
آیدین
پرنیا
. draparnia@gmail.com
3900319475328460035818
3900319475328460035818
No
MD, Center of Excellence in Teaching and Learning Clinical Skills
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Alireza
Monajemi
علیرضا
منجمی
monajemi@ihcs.ac.ir
3900319475328460035819
3900319475328460035819
No
Faculty Member of Institute for Humanities and Cultural Studies
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
Saeideh
Daryazadeh
سعیده
دریازاده
daryazadeh@edc.mui.ac.ir
3900319475328460035820
3900319475328460035820
Yes
PhD student, Department of Medical Education, EDC
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران