Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
21
128
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان تاثیر سازه های مختلف آموزش مدل اعتقاد سلامت بر تجویز منطقی دارو در پزشکان عمومی
Effects of health belief model components in general physicion rational prescribing of Chaharmahal va Bakhtiary province
پزشکی اجتماعی
Community Medicine
پژوهشي
Research
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span 10pt="" 9.0pt="" b="" font-size:="" lang="AR-SA" mso-ansi-font-size:="" mso-ascii-font-family:="" mso-hansi-font-family:="" new="" span="" style="font-family: " times="">: </span><span 10pt="" 9.0pt="" 9pt="" b="" dir="ltr" fa="" font-size:="" lang="FA" mso-ansi-font-size:="" mso-ascii-font-family:="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-font-size:="" mso-bidi-language:="" mso-hansi-font-family:="" new="" span="" style="font-family: " times="">نقش گروه پزشکی بعنوان تاثیر گذارترین رکن فرهنگ تجویز و مصرف دارو توجه جدی نمود. اگرچه آگاهی پزشکان در خصوص اصول نسخه نویسی در حد قابل قبولی میباشد. ولی در اجرا نتایج متفاوتی دیده می شود. لذا ضروری است روش های موثر بر تغیر رفتار نسخه نویسی بررسی و مقایسه گردد.<!--stripped--><!--stripped--></span></b></p>
<b><font face="Times New Roman" size="3"> </font></b>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><b><span 10pt="" 9.0pt="" b="" fa="" font-size:="" lang="FA" mso-ansi-font-size:="" mso-ascii-font-family:="" mso-bidi-language:="" mso-hansi-font-family:="" new="" span="" style="font-family: " times="">: در این مطالعه مداخله آموزشی، 50 نفر از پزشکان عمومی مطب دار که بیشترین شاخص های اصول غیر منطقی دارو را داشتند جهت مداخله انتخاب شدند و پس از سنجش های اولیه و همسان سازی به روش مبتنی بر هدف به دو گروه با آموزش های متفاوت سازه های مختلف مدل اعتقاد بهداشتی قرارگرفتند و نهایتا پس از یک سال عملکرد آنان جمع آوری و با نرم افزارهای نسخه پرداز و آماری مقایسه گردید.<!--stripped--><!--stripped--></span></b></b></p>
<b><b><font face="Times New Roman" size="3"> </font></b></b>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><b><b><span 10pt="" 9.0pt="" b="" fa="" font-size:="" lang="FA" mso-ansi-font-size:="" mso-ascii-font-family:="" mso-bidi-language:="" mso-hansi-font-family:="" new="" span="" style="font-family: " times="">: تعداد اقلام دارویی هر نسخه بین دو گروه بر اساس آزمون تی گروه های مستقل تفاوت معنی دار نکرد. ولی تجویز فرآورده های ضد میکروبی و تزریقی در گروه تحت مداخله آموزشی منافع و موانع درک شده به شکل معنی داری کمتر از گروه تحت مداخله آموزشی حساسیت و شدت درک شده گردید (05/0</span><span 9pt="" b="" dir="ltr" fa="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">p≤</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span 10pt="" 9.0pt="" b="" class="MsoNormal" dir="rtl" fa="" face="Times New Roman" font="" font-size:="" lang="FA" mso-ansi-font-size:="" mso-ascii-font-family:="" mso-bidi-language:="" mso-hansi-font-family:="" new="" p="" size="3" span="" style="font-family: " times="">نتیجه گیری</span></b><span lang="FA" style="font-family: " b="" mitra"="" font-size:="" 10pt="" mso-bidi-language:="" fa="" mso-ansi-font-size:="" 9.0pt="" mso-ascii-font-family:="" "times="" new="" roman"="" mso-hansi-font-family:="" roman""="">: آموزش منافع و موانع درک شده، احتمالا موثر تر از آموزش حساسیت و شدت درک شده در جهت تغییر عملکرد و رفتار می باشد.<!--stripped--><!--stripped--></b></b></p>
<b><b><font face="Times New Roman" size="3"> </font></b></b>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">Background</span></b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">: Irrational use of the drug has high impression on the household economy, treatment and health. A lot of attention must be paid to the Medical group which is the most effective elements in the process of prescribing medication. Although awareness of doctors in the principles of prescribing is in acceptable range, different results can be seen in the implementation. Therefore it is necessary to compare the effective methods of changing the prescribing behavior. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">Methods</span></b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">: In this training study, 50 general practitioner (GP) that have offices and most of the indicators of irrational drug prescription were selected for an intervention. After the initial assessment and matching, based on the aim related sampling, they were divided into two groups affected by health belief model different training structures. Finally after a year their performance were collected and compared with application processing and statistical software version.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">Results</span></b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">: According to the nondependent t-test the number of drugs per prescription between two groups did not show significant difference. However, administration of antibiotics and injectable form of drugs in the training group of perceived benefits and barriers was reduced as (p≤0.05) compared to training group of susceptibility and perceived severity. Also drug interactions into two groups have not significant difference. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">Conclusion</span></b><span 12pt="" font-size:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">: Training the perceived benefits and barriers are probably more effective than training the susceptibility and perceived severity in changing the function and behavior of the target group.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
تجویز منطقی دارو, حساسیت و شدت درک شده, مدل اعتقاد بهداشتی
Health belief model, Perceived benefits and barriers, Rational drug prescription.
37
46
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1637&slc_lang=fa&sid=1
Bahman
Sadeghi Sedeh
بهمن
صادقی سده
3900319475328460043476
3900319475328460043476
Yes
Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
Zahra
Rabiei
زهرا
ربیعی
3900319475328460043477
3900319475328460043477
No
Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
Hamideh
Razavi
حمیده
رضوی
3900319475328460043478
3900319475328460043478
No
Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سحر
صادقی
3900319475328460043479
3900319475328460043479
No
Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران