Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
21
124
online
1
fulltext
fa
بررسی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران: دیدگاه دانشجویان
Educational service quality of Tehran University of Medical Sciences: the students’ perspective
آموزش پزشکی
medical education
پژوهشي
Research
<p style="direction: rtl"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، پیامدهای نامطلوبی به همراه خواهد داشت. دانشجویان مشتریان اصلی دانشگاهها هستند و تعیین ادراک و انتظار آنها از کیفیت خدمات آموزشی می تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار برنامه ریزان جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی شکاف ادراکات و انتظارات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1390 انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390 بودند که نمونهگیری به صورت چند مرحلهای انجام شد، ابتدا تعداد نمونهی دانشجویان به روش طبقهای نسبتی از هر دانشکده، سپس در هر طبقه تعداد آزمودنیهای مورد نظر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه استاندارد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"> SERVQUA</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">L</span></span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">که شامل 5 بعد کیفیت خدمت بود به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده گردید</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: به طور کلی، انتظارات فراگیران در همه ابعاد و سؤالات بالاتر از وضعیت موجود بود. میانگین کلی انتظارات و ادراکات دانشجویان به ترتیب برابر با 02/4 و 63/2 بود. تفاوت قابل ملاحظه ای در میانگین انتظارات و ادراکات وجود (0001/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">).</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بیشترین میانگین نمره شکاف منفی مربوط به بعد پاسخگویی (64/1-) و کمترین آن مربوط به بعد اطمینان (14/1-) بود</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود که به منظور شناخت موانع و چالشهای مرتبط با کیفیت خدمات آموزشی پروژه ای برای عارضه یابی به اجرا درآید. برگزاری دوره های آموزشی متعدد برای افزایش مهارت های ارتباطی کارکنان آموزشی و برقراری ارتباط مؤثر با دانشجو می تواند از جمله دیگر راهکارهای قابل اجرا باشد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
</p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span style="font-family: ">Background</span></b><span style="font-family: ">:<b> </b></span><span style="font-family: ">Quantitative expansion of higher education, regardless of quality, will have negative consequences. Students are the main customers of universities and learning about their perception and expectations of the educational system can provide valuable insight for planners to promote education quality. This study aims to examine quality gaps in educational services by perceptions and expectations of students in Tehran University of Medical Sciences.</span></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span style="font-family: ">Methods</span></b><span style="font-family: ">: A cross-sectional study was performed 2010 in Tehran, Iran. The study population consisted of all students in various majors in Tehran University of Medical Sciences in Tehran. A multistage sampling method was carried out. First, a sample of students was selected as Stratified Random Sampling from three schools, and then 198 students were selected. The study questionnaire was the SERVQUAL standard questionnaire.</span></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: kashida text-kashida: 0%"><b><span style="font-family: ">Results</span></b><span style="font-family: ">: Students' expectations in all aspects were higher than the current status. The total mean score of Students' expectation and perception was 4.02 and 2.63, respectively. There were significant differences between perception and expectation (p< 0.0001). The highest and lowest negative gap score was related to responsibility (-1.64) and assurance dimensions (-1.14), respectively.</span></p>
<font size="3"><font face="Times New Roman"> <b><span style="line-height: 115% font-family: ">Conclusion</span></b><span style="line-height: 115% font-family: ">: According to the results, it is proposed that a project to be implemented for fault findings to identifying the barriers and challenges related to quality of education. Enhancing the communication skills of teaching staff and effective communication with students by organizing training courses could be among other applicable strategies</span></font></font>
کیفیت خدمات آموزشی, دانشجویان, شکاف, سروکوال
Educational Service Quality, Students, Gap, SERVQUAL
27
36
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1581&slc_lang=fa&sid=1
Lida
Shams
لیدا
شمس
3900319475328460044320
3900319475328460044320
No
Tehran University of Medical Sciences
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
Saeid
Mahmoudi
سعید
محمودی
3900319475328460044321
3900319475328460044321
No
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mohammad Reza
Maleki
محمدرضا
ملکی
3900319475328460044322
3900319475328460044322
No
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Elham
Ameli
الهام
عاملی
3900319475328460044323
3900319475328460044323
No
Neyshabur University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی نیشابور
Seyyed Meysam
Mousavi
سیدمیثم
موسوی
3900319475328460044324
3900319475328460044324
Yes
Tehran University of Medical Sciences
گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران