Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
22
140
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی (MAGT) بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
The effect of mindfulness and acceptance-based group therapy on decreasing fear of negative evaluation in patients with social anxiety disorder
روانشناسی بالینی
Clinical Psychiatry
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی "گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی" بر کاهش میزان ترس از ارزیابی منفی گروهی از دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار</strong>: در مرحله نخست 402 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شاهد به وسیله­ پرسشنامه­ هراس اجتماعی (<span dir="LTR">SPIN</span>) (<span dir="LTR">Social Phobia</span> <span dir="LTR">Inventory</span>) مورد بررسی قرار گرفتند، در مرحله دوم 24 آزمودنی مبتلا به اضطراب اجتماعی با بهره گیری از مصاحبه تشخیصی ساختار یافته اضطراب اجتماعی بر پایه معیارهای تشخیصی <span dir="LTR">DSM-IV</span> (<span dir="LTR">SCID-I</span>) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (11 نفر) جایگزین شدند. سپس برنامه گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی (<span dir="LTR">MAGT</span>) در مورد گروه آزمایش اجرا شد و آزمودنی­های گروه کنترل در انتظار باقی ماندند. تمامی شرکت کنندگان نسخه کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی را پیش و پس از درمان و در پیگیری سه ماهه تکمیل کردند.</p>
<p dir="RTL"> <strong>یافته­ها</strong>: نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون یومن ویتنی نشان داد که به کارگیری گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی باعث کاهش معنادار ترس از ارزیابی منفی در آزمودنی­های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید (0001/0<span dir="LTR">p<</span>) و این تغییر بعد از پایان درمان، در مرحله پیگیری 3 ماهه نیز ادامه داشته است.</p>
<p dir="RTL"> <strong>نتیجهگیری</strong>: در مجموع می­توان گفت که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی توانسته است ترس از ارزیابی منفی را در نمونه­ای از دختران ایرانی مبتلا کاهش دهد؛ بنابراین زمینه<span dir="LTR">­</span>ای را برای به کارگیری این روش به شکل مقدماتی در مراکز روانشناختی، در مورد مبتلایان به اضطراب اجتماعی فراهم ساخته است.</p>
<div style="text-align: left">
<p><strong>Background</strong>: The present study was carried out to examine the effectiveness of Mindfulness and Acceptance-Based Group Therapy on decreasing fear of negative evaluation in patients with social anxiety among female students.</p>
<p><strong>Methods</strong>: In the first stage, Social Phobia Inventory (SPIN) was administrated to 402 female student of Shahed University, In the second stage 24 socially anxious student screened by SPIN and (Structured Clinical Interview for DSM-I) (SCID-I) were randomly assigned to experimental group (13 subjects) and control group (11subjects). Then Mindfulness and Acceptance-Based Group Therapy administered to the experimental group, while control group didn`t attend in any treatment session. All participants completed measure of brief version of the Fear of Negative Evaluation Scale at pretreatment and post treatment and three month follow up.</p>
<p><strong>Results</strong>: The result of Mann Whitney test revealed significant reduction in fear of negative evaluation in experimental group than control group (p<0.001) which remained stable three month after the end of treatment.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: In sum, Mindfulness and Acceptance-Based Group Therapy can improve fear of negative evaluation among a sample of Iranian female students. Therefore a ground has been provided to apply this approach preliminary in psychological centers on patients with social anxiety disorder.</p>
</div>
ترس از ارزیابی منفی, اضطراب اجتماعی, گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی
Fear of negative evaluation, Social anxiety, Mindfulness and acceptance-based group therapy
1
11
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2143-1&slc_lang=fa&sid=1
shima
zohrabi
شیما
ظهرابی
shima.zohrabi@gmail.com
3900319475328460031730
3900319475328460031730
Yes
Shahed University
دانشگاه شاهد
Mohammad Reza
Shairi
محمدرضا
شعیری
shairigm@gmail.com
3900319475328460031731
3900319475328460031731
No
Shahed University
دانشگاه شاهد
Leila
Heydarinasab
لیلا
حیدری نسب
heydari110@yahoo.com
3900319475328460031732
3900319475328460031732
No
Shahed University
دانشگاه شاهد