Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1391
9
1
gregorian
2012
12
1
19
102
online
1
fulltext
fa
بررسی فاکتورهای ارگونومیک مرتبط با کوله پشتی دانشآموزان مقطع ابتدایی تهران
Surveying ergonomic factors of backpack in tehranian primary school children
آموزش بهداشت
Educational Health
پژوهشي
Research
<p> <strong> زمینه و هدف </strong>: در حدود 90% دانشآموزان کولهپشتی حمل میکنند. کولهپشتی نامناسب، منجر به درد سرشانه، پشت، کمر و ناهنجاریهای اسکلتی میشود. حمل کولهپشتی سنگینتر از 10% وزن بدن توصیه نمیشود. هدف پژوهشگران بررسی وضعیت کولهپشتی دانشآموزان از نظر تطابق با ابعاد آنتروپومتریک ( Anthropometric )و محدوده وزن بوده است. </p><p> <strong> روش کار </strong>: در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، از 50 دانشآموز دختر و پسر داوطلب در اندازهگیری ابعاد بدنی و مقایسه با کولهپشتیهایشان و 212 دانشآموز دختر که به صورت تصادفی چند مرحلهای از مدارس دخترانه شهر تهران انتخاب شده بودند، برای مقایسۀ وزن کولهپشتی با محدودۀ وزنشان استفاده شده است. ابعاد بدن با دستگاه آنالیز حرکت (VICON 460V, Oxford, UK) اندازهگیری شد و فاکتورهای ارگونومیک ( Ergonomic ) کولهپشتی توسط چک لیستی ثبت گردید. برای اندازهگیری وزن از ترازوی دیجیتال و جهت محاسبه شاخص توده بدنی از نرمافزار WHO استفاده گردید. </p><p> <strong> یافتهها </strong>: بین پهنای شانه و عرض بالایی کولهپشتی، پهنای کمر و عرض پایینی کولهپشتی، عرض سرشانه و عرض بند سرشانه کولهپشتی، ارتفاع پشت و ارتفاع کوله، تفاوت معنادار وجود داشت. عرض بالایی کولهپشتیها از پهنای سرشانه کودکان بزرگتر بوده، عرض پایینی کولهپشتیها از عرض کمر بزرگتر بوده، پهنای بند سرشانه از عرض سرشانه کوچکتر بوده و ارتفاع کولهپشتیها از ارتفاع پشت کودکان بلندتر بوده است. 8% دسته کولهها،44% بند سرشانهها و 34% پشت کولهها، لاییگذاری مناسب داشتند. 2% کولهپشتیها بند کمری داشتند و هیچکدام دارای بند قفسهسینه نبودند. بند سرشانه 8% کولهپشتیها S شکل بود و 4% کولهپشتیها چرخ دار بودند. تنها 3/28%وزن کولهپشتیها زیر 10% وزن بدن بوده است. </p><p> <strong> نتیجهگیری </strong>: آگاهی افراد از فاکتورهای ارگونومیک در هنگام انتخاب و خرید کولهپشتی مناسب بسیار موثر است، اما تولیدکنندگان نیز باید به تولید کولهپشتی ارگونومیک تشویق شوند. کاستن از وسایل اضافی کولهپشتی توسط والدین مفید است. برنامههای مدیریتی آموزش و پرورش برای دانشآموزان و مسئولین مدارس , درمورد آگاهی از مخاطرات تهدید کننده سلامتی، هنگام استفاده از کوله پشتی غیر ارگونومیک نیز لازم است. </p>
<p> <strong> Background </strong>: Children are in their developing years and their bones and physical structure has not yet fully developed to a point of resiliency that can withstand stress, pressure, and a modicum of physical abuse and about 90% of students are carrying backpacks. Unsuitable backpacks cause shoulder pain, back pain, low back pain and skeletal malformation. Carrying backpacks heavier than 10% of body weight is not recommended. Thus, the objective of this study was to survey adaption between student backpacks and their anthropometric dimension. </p><p> <strong> Methods: </strong>In this descriptive- analytical study, 50 primary school children (10 females and 40 males) cooperated in anthropometric measurement and its comparison with their backpack dimension. 212 female school children were contributed in comparison between their backpack weight and 10% body weight. Body dimensions were measured with VICON Analyze motion system (460V, oxford, UK) and ergonomics factors for their backpacks were recorded by a checklist. Weight measured with a digital scale and BMI was calculated based on WHO software. </p><p> <strong> Results: </strong>Significant difference was shown between shoulder breath-backpack width up, waist breath -backpack width down, shoulder width-shoulder strap width and back height-backpack height. </p><p> 8% backpack handles, 44%shoulder straps and 34% backpack behinds had good padding. Two percent of backpacks had waist strap and no backpacks had chest strap.8% of shoulder straps were S shaped and 4% of backpacks were rolling. Just 28.3% backpack weights have been under 10% of body weight. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Ergonomics knowledge regarding backpacks is very important for selecting and buying the right product. However, the backpack producers should also be` informed to produce ergonomics backpack. The reduction of extra items in children backpacks by parents is beneficial, but effective management programs by ministry of education is also needed for informing school administrative persons and school children about the health problem of carring un ergonomic backpacks. </p>
ارگونومی، آنتروپومتری، کولهپشتی، دانشآموز.
Ergonomics, Anthropometry, Backpack, School children.
1
11
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1353&slc_lang=fa&sid=1
Somayeh
Mohammadi
سمیه
محمدی
3900319475328460022035
3900319475328460022035
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Hamid Reza
Mokhtarinia
حمیدرضا
مختاری نیا
3900319475328460022036
3900319475328460022036
Yes
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Farhad
Tabatabaee
فرهاد
طباطبایی
3900319475328460022037
3900319475328460022037
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Reza
Nejatbakhsh
رضا
نجات بخش
3900319475328460022038
3900319475328460022038
No
Zanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زنجان