Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1382
9
1
gregorian
2003
12
1
10
35
online
1
fulltext
fa
بررسی سرعت خدمات رسانی در بخش اورژانس بیمارستان باهنر کرمان در سال 1379
STUDY OF SPEED OF OFFERING SERVICES IN EMERGENCY DEPARTMENT AT KERMAN BAHONAR HOSPITAL IN 2000
پرستاری
Nursing
پژوهشي
Research
بخش اورژانس یکی از مهمترین بخشهای بیمارستان است که عملکرد آن میتواند تأثیر فراوانی بر عملکرد سایر بخشهای بیمارستان و رضایت بیماران داشته باشد. سرعت ارائه خدمات در مراکز درمانی بخصوص بخش اورژانس در جهت کاستن از مرگ و میر و معلولیتها از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهشگران نشان دادهاند که یکی از مهمترین شاخصهایی که در ارزیابی مراکز اورژانس به کار گرفته میشود زمان انتظار بیماران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی میباشد. این پژوهش به صورت مقطعی(Cross-sectional) و با هدف تعیین سرعت ارائه خدمات در بخش اورژانس بیمارستان باهنر کرمان انجام شد. جامعه مورد پژوهش شامل تمام بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس این بیمارستان در بهمن ماه سال 1379 بود. دادهها در این بررسی توسط مصاحبه و ثبت مشاهدات جمعآوری گردید. فرم جمعآوری دادهها حاوی سؤالاتی در مورد خصوصیات دموگرافیک بیماران، تخصص افراد معاینه کننده، تشخیص اولیه، تشخیص نهایی، زمان انتظار برای تشخیص اولیه و تشخیص نهایی، دریافت خدمات درمانی، دریافت خدمات مشاورهای و همچنین ترخیص بیماراز بخش اورژانس بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تی، آنالیز واریانس یک طرفه و مجذور کای استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین فاصله وقوع سانحه تا ورود بیمار به اتاق پزشک حدود 67 دقیقه، فاصله بین ورود بیمار به اتاق پزشک تا شروع معاینات 4 دقیقه، فاصله درخواست آزمایش تا دریافت نتیجه 40 دقیقه، فاصله درخواست رادیولوژی تا دریافت نتیجه 25 دقیقه، فاصله درخواست سیتیاسکن تا دریافت نتیجه 31 دقیقه، زمان تأخیر برای انجام اولین مشاوره 60 دقیقه، تأخیر زمانی بین شروع معاینه تا تشخیص نهایی 72 دقیقه، زمان ماندن بیماران در اتاق عمل اورژانس و اتاق عمل بزرگ تا آغاز عملیات جراحی به ترتیب 10و 21 دقیقه بوده است. مقایسه شاخصها با استانداردهای بین المللی نشان دهنده پایین بودن سرعت خدمات رسانی بخش اورژانس کرمان بوده است. بیشترین مراحل وقتگیر در گردش کار اورژانس تشخیص بیماری بود که بخشی از آن ناشی از اشتغال متخصصان در سایر بخشها و عدم هماهنگی بین رشته تخصصی معاینه کنندگان و محدوده تخصصی مورد نیاز بیماران میباشد. با توجه به اینکه 60% مشاورهها با ارتوپدها صورت گرفته بود برای جلوگیری از اتلاف وقت در تشخیص و درمان بیماران پیشنهاد میگردد که امکاناتی فراهم شود تا اورژانس بتواند از خدمات مستمر متخصص طب اورژانس یا حداقل ارتوپد به جای پزشکان عمومی و انترنها بهرهمند گردد. <br>
Emergency department is one of the most important departments in a hospital that its function can mainly be effective in the functions of the other departments and satisfaction of the patients. The speed of the offering services in treatment centers, specially emergency, has a great importance in reducing mortality causing disability rates. Researchers have found out that one of the most important indicators in assessment of emergency centers is the time lost to treatment and diagnostic services. This research was a cross-sectional study in nature in order to determine the speed of offering services in emergency department at Kerman Bahonar hospital. Population of the study consisted of all patients who referred to the hospital’s emergency (Feb. 2000). In this research, data were collected through interview and recorded observations. The questions of application form were about patient’s demography, examiner’s, speciality, the first diagnosis, the final diagnosis, waiting time for the first diagnosis, waiting time for the final diagnosis, receiving treatment services, receiving consultative services, and also releasing the patient from the emergency. Data analysis was done via SPSS software, statistic tests of T, analysis of unilateral Variance and also Chi square. The findings of the study revealed that the mean time between accident till arriving at physician room was 67 minutes waiting time for patient’s first visit in screen room: 4 min, lab tests: 40 min, preclinical procedures with x-ray: 25 min, C T scan: 31 min, waiting time for first consultation: 60 min, performing procedures till diagnosis: 72 min, waiting time in operating room: 10 min and waiting time surgery was 21 min. Comparing the indicators with international standards revealed a low speed of offering services in Kerman hospital emergency. The most time lost was the disease diagnosis in most cases physicians were engaged in other sections. Also, the examiners didn’t match with their specialty. With due attention to %60 consultations by orthopedists, it seems necessary to employ specialists or at least orthopedists instead of physicians or inters in order to reduce the wasted time in treatment or diagnosis.
،1 – اورژانس ، 2 – سرعت خدماترسانی ،3 – بیمارستان
Key Words: 1) Emergency 2) Speed of Offering Services 3) Hospital
413
419
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-205&slc_lang=fa&sid=1
A.R
Zohoor
علیرضا
ظهور
3900319475328460014761
3900319475328460014761
Yes
M
Pilevar Zadeh
مطهره
پیلهورزاده
3900319475328460014762
3900319475328460014762
No