TY - JOUR JF - RJMS JO - RJMS VL - 24 IS - 162 PY - 2017 Y1 - 2017/12/01 TI - Ergonomics evaluation of computer lab of university of social welfare and rehabilitation sciences TT - ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی N2 - زمینه و هدف: محیط آموزشی به عنوان فاکتوری مهم و تأثیرگذار می­تواند سلامت، راحتی و عملکرد آکادمیک دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه پیشرفت تکنولوژی در محیط آموزش کاربران را در معرض ریسک فاکتورهای ارگونومیک قرار داده است. لذا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر از دیدگاه متخصصان و دانشجویان می­باشد. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1395 انجام گرفت. صدا، روشنایی، محیط کلاس و تناسب آنتروپومتری بین دانشجویان و ابعاد مبلمان کلاس با استفاده از دستگاه صداسنج، لوکس متر (Hagner Ec1)، چک لیست ارزیابی محیط کلاس کامپیوتر (CCEI) و کیت آنتروپومتری انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد که کلاس آموزش کامپیوتر از نظر محیط فضایی، فضای کار و کامپیوتر نامناسب ولی از نظر محیط بصری مناسب است که با نظرسنجی دانشجویان مطابقت داشت. ارزیابی عینی و ذهنی آسایش آکوستیکی کلاس قابل قبول نبود. مقایسه نتایج حاصل از اندازه­گیری ابعاد بدنی و ابعاد مبلمان کلاس مؤید آن است که به جزء فضای زیر میز در سایر پارامترها تناسبی وجود ندارد که با نظر دانشجویان همخوانی داشت. نتیجه ­گیری: مداخلات ارگونومی جهت بهبود شرایط ارگونومی کلاس کامپیوتر ضروری می­باشد. SP - 1 EP - 10 AU - Pur derakhshan, Azadeh Pur derakhshan AU - Mokhtarinia, Hamid Reza AD - University of Social Welfare and Rehabilitation Science, Tehran, Iran KW - Keyword: Education environment KW - Ergonomics KW - Anthropometry UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3583-fa.html ER -