RT - Journal Article T1 - Explanation of the training process through the axial process model JF - RJMS YR - 2019 JO - RJMS VO - 26 IS - 5 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5710-fa.html SP - 131 EP - 141 K1 - Patient education K1 - Surgical patients K1 - Process-Base K1 - Grounded theory AB - زمینه و هدف: آموزش به بیمار، یکی از استانداردهای کیفیت مراقبتی و ازعوامل تأثیر‌گذار بر هزینه‌ها، بهبودی و درمان بیمار می‌باشد. با توجه به اهمیت آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها، پژوهش حاضر در پی "طراحی مدل آموزش به بیمار، در بیمارستان از طریق مدل فرآیند محوری" می‌باشد. روش کار: مطالعه حاضر، کیفی و با رویکرد نظریه برخاسته از داده یا مبنایی (گراندد تئوری) صورت گرفت. انتخاب نمونه‌ها به صورت هدفمند و از میان پرستاران و مسؤلین بخش‌ها و کارشناسان آموزش و از طریق مصاحبه عمیق انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 12 پرستار بالینی، 5 مسئول بخش و 3 نفر ار کارشناسان و مسئولین آموزش بودند. مدت زمان مصاحبه 40 تا 50 دقیقه به طول انجامید. تجزیه و تحلیل داده‌ها همزمان با جمع‌آوری آن‌ها با استفاده از روش کد گذاری (کدگذاری باز-محوری – گزینشی) به انجام رسید. اعتیاریابی از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان پذیری، قابلیت تأیید پذیری، صورت گرفت. یافته‌ها: ۷۵ کد اولیه، ۲۲ طبقه اولیه و ۹ طبقه در مدل آموزش بیمار استخراج گردید که عبارت‌اند از: فرایند گذاری آموزشی- تعیین شاخص‌های آموزش بیمار- تدوین شناسنامه آموزش بیمار- برنامه‌ریزی جهت آموزش بیمار- مواد منابع جهت آموزش به بیمار (آمادگی)، اجرای برنامه آموزشی –پایش شاخص‌های آموزشی-اثربخشی برنامه‌های آموزشی – اقدامات اصلاحی. نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادکه برنامه‌های آموزش به بیمار، نیاز به الگوی منسجم، منظم، شفاف، قابل‌پایش؛ و اندازه‌‌گیری دارد که بتوان به وسیله آن؛ اثر بخشی فعالیت‌های آموزشی بیمار را پایش و اندازه‌گیری کرد. ترسیم فعالیت‌ها بر مبنای فرایند از محورهای اصلی بهبود کیفیت است. LA eng UL http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5710-fa.html M3 ER -