TY - JOUR T1 - The Effect of a Psychological Training Program on Self-Management in Women with Multiple Sclerosis TT - اثر یک برنامه آموزشی روانشناختی بر خودمدیریتی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس JF - RJMS JO - RJMS VL - 26 IS - 7 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5745-fa.html Y1 - 2019 SP - 88 EP - 98 KW - Self-management KW - Psychological training KW - Multiple sclerosis N2 - زمینه و هدف: خودمدیریتی یک عامل مهم در مدیریت بیماری­های مزمن و کنترل علائم می­باشد. با توجه به اهمیت خودمدیدیتی در افراد مبتلا به ام.اس این مطالعه با هدف بررسی تاثیر یک برنامه آموزشی روانشناختی در جهت بهبود خودمدیریتی در زنان مبتلا به ام.اس استان گیلان انجام شد. روش ­کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی غیر تصادفی، 50 نفر از زنان مبتلا به ام.اس استان گیلان در سال 1397در دو گروه مداخله (25 نفر) به­شیوه داوطلبانه و کنترل (25 نفر) به شیوه همتاسازی مشارکت داشتند. این کارآزمایی در شهر رشت اجرا شد. جهت سنجش خودمدیریتی از مقیاس بازنگری شده خودمدیریتی بیماران ام.اس بی­شاپ و فرین (2011) استفاده شد. پس از انجام پیش­آزمون، گروه مداخله به مدت 5 هفته و طی هشت جلسه تحت آموزش قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد؛ پس از پنج هفته از هر دو گروه پس­آزمون انجام شد و در نهایت پس از دو ماه دیگر آزمون پیگیری انجام شد. به منظور تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS-22 و آزمون تحلیل واریانس اندازه­گیری­های مکرر استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین نمرات پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری در نمره کلی خودمدیریتی در بیماران ام.اس بدون توجه به عامل گروهی تفاوت معنی­داری وجود داشت (0001/0=P، 766/11=F). همچنین روند تغییرات خودمدیریتی از مرحله پیش‌آزمون به پس­آزمون و پیگیری (اثر متقابل زمان و گروه) پایدار بود و تفاوت معنی­دار مشاهده شد (0001/0=P، 930/26=F). نتیجه­ گیری: در راستای نتایج پیشنهاد می­شود که ضمن شناخت و پوشش محدودیت­ها، این مداخله روانشناختی در موقعیت­های بالینی و پژوهشی جهت بهبود خودمدیریتی این بیماران استفاده شود. M3 ER -