@ARTICLE{Karami, author = {Ahmadi, Mahtab and Karami, Jahangir and Eivazi, Sima and }, title = {The Effect of Teaching Communication Skills on the Rational-emotive-behavioral Therapy of Albert Ellis on Improving Autistic Children's Theory of Mind}, volume = {27}, number = {12}, abstract ={زمینه و هدف: ظریه ذهن توانایی پیش­بینی و شرح دادن رفتارخود ودیگران با توجه به حالت­های ذهنی است و برای برقراری تعاملات اجتماعی ضروری است. این درحالی است که پژوهش­ها نشان می­دهند کودکان اوتیستیک درنظریه ذهن با ناتوانایی و تحول نایافتگی روبرو هستند. هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت­های ارتباطی به شیوه عقلانی – هیجانی – رفتاری الیس در ارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک است. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان اوتیستیک پسر 12-9 سال شهر کرمانشاه بود. 12 دانش آموز با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه 6 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارگرفتند. آزمون نظریه ذهن به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. گروه آزمایش تحت آموزش 13جلسه مهارت­های ارتباطی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته­ها نشان داد آموزش مهارت­های ارتباطی بر بهبود نظریه ذهن کودکان اوتیستیک گروه آزمایش تاثیر معناداری داشته است. نتیجه ­گیری: بنابراین آموزش مهارت­های ارتباطی موجب ارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک می­شود. }, URL = {http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6011-fa.html}, eprint = {http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6011-fa.pdf}, journal = {Razi Journal of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2021} }