TY - JOUR T1 - The effectiveness of multimedia self-care education on burn patients’ quality of life: An application of latent growth model TT - بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی چندرسانه‌ای بر کیفیت زندگی بیماران سوختگی: با کمک مدل منحنی رشد پنهان JF - RJMS JO - RJMS VL - 25 IS - 12 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5380-fa.html Y1 - 2019 SP - 33 EP - 42 KW - Multimedia self-care KW - Burn injury KW - Quality of life KW - Latent Growth model N2 - زمینه و هدف: سوختگی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر و ناتوانی در جهان است که تمام جنبه‌های کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی خودمراقبتی به روش چندرسانه‌ای بر کیفیت زندگی بیماران دچار سوختگی با استفاده از مدل منحنی رشد پنهان انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی است که بر روی 100 نفر از بیماران سوختگی بستری در بیمارستان شهید مطهری تهران در سال 1394 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی و قرعه‌کشی اعداد زوج و فرد به دو گروه 50 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله، طی 6 ماه از آموزش‌های خودمراقبتی که در یک لوح فشرده ثبت شده بود، بهره‌مند شدند. داده‌ها با استفاده از "پرسش‌نامه اختصاصی سنجش کیفیت زندگی بیماران سوختگی" (BSHS-B) قبل از مداخله، 3 ماه و 6 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شدند و سپس با استفاده از مدل منحنی رشد پنهان روند تغییرات میانگین نمره کیفیت زندگی گروه‌های مداخله و کنترل ارزیابی و مقایسه شد. یافته‌ها: نتیجه مدل منحنی رشد پنهان نشان داد که روند افزایش میانگین نمره کیفیت زندگی (در همه حیطه‌ها) گروه مداخله به صورت معنی‌دار بیشتر از روند میانگین نمره گروه کنترل است (05/0p<). همچنین درصد سوختگی اثر منفی و معنی‌داری بر کیفیت زندگی بیماران داشت (05/0p<). نتیجه‌گیری: آموزش خودمراقبتی به روش چندرسانه‌ای، کیفیت زندگی بیماران سوختگی را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین به گروه‌های درمانی توصیه می‌شود که جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران سوختگی از برنامه آموزشی خودمراقبتی به روش چندرسانه‌ای استفاده کنند. M3 ER -