%0 Journal Article %A Ramezankhani, Ali %A Pooresmaeili, Ameneh %A Rakhshandehrou, Sakineh %T The Effect of group discussion method Educational on Knowledge, Attitude and Preventive Behaviors of high blood pressure in women 20-49 years old Islamshahr Cit %J Razi Journal of Medical Sciences %V 24 %N 155 %U http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4471-fa.html %R %D 2017 %K Keywords: high blood pressure, Knowledge, Attitude, Behavior, group discussion, %X زمینه و هدف: امروزه فشارخون بالا، مهم‌ترین عامل خطر بیماری قلبی، مغزی و کلیوی است و آموزش یکی از عوامل تأثیرگذار بر کاهش فشار خون بالا می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش در آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا بر اساس بحث گروهی در زنان ۴۹-۲۰ ساله شهر اسلامشهر انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخله‌ای می‌باشد که 112 نفر از مادران دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه اسلامشهر انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش، پرسش‌نامه محقق ساخته توسط نمونه‌ها تکمیل شد؛ سپس 2 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 4 گروه 10 نفره و 2 گروه 8 نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید. 2 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش نامه‌ها توسط نمونه‌های مورد پژوهش تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کای دو، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و 21 SPSS استفاده شد. یافته‌ها: پس از مداخله نمرات آگاهی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0< p). نگرش و رفتار نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش نشان دادند (001/0< p). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی طراحی شده به روش بحث گروهی تأثیر معنی‌داری بر آگاهی و نگرش و رفتار‌های پیشگیری‌کننده از فشار خون بالا داشته است. لذا پیشنهاد می‌شود، مداخلات آموزشی در راستای افزایش آگاهی و نگرش به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از فشار خون بالا در گروه‌های مختلف جامعه و در سطح وسیع‌تر صورت پذیرد. %> http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4471-fa.pdf %P 11-19 %& 11 %! The Effect of group discussion method Educational on Knowledge, Attitude and Preventive Behaviors of high blood pressure in women 20-49 years old Islamshahr Cit %9 Research %L A-10-3183-1 %+ Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran %G eng %@ 2228-7043 %[ 2017