RT - Journal Article T1 - The effect of neurofeedback training on executive functions (Sustaining attention, planning and working memory) in elementary girl students with attention deficit / hyperactivity disorders JF - RJMS YR - 2016 JO - RJMS VO - 23 IS - 150 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4271-fa.html SP - 57 EP - 66 K1 - Training K1 - Neurofeedback K1 - Sustain Attention K1 - Planning K1 - Working Memory K1 - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: ADHD AB - زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در کارکردهای اجرایی مربوط است که آموزش نوروفیدبک در بهبود آنها موثر هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی ( تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال) دانش‎آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش‌ نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه‌گیری تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال به ترتیب از آزمون‌های کامپیوتری CPT، T-London و N-back استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد میان گروه‌های آزمایش و کنترل در هر سه متغیر تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال دانش‌آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی شد (01/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای افزایش تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کنند. LA eng UL http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4271-fa.html M3 ER -