TY - JOUR T1 - The educational program based on the successful aging approach in elders health-promoting behaviors: A clinical trial study TT - مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد سالمندی موفق بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی سالمندان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی JF - RJMS JO - RJMS VL - 21 IS - 125 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3420-fa.html Y1 - 2014 SP - 26 EP - 36 KW - Aging KW - Successful aging KW - Knowledge KW - Health promoting behaviors KW - Educational intervention N2 -  زمینه و هدف : بسیاری از مشکلات دوران سالمندی ناشی از شیوه زندگی ناسالم در این دوران می باشد. تمرکز بر سالمندی موفق در پرتو اتخاذ رفتارهای ارتقادهنده سلامتی سبب پیشگیری و کاهش مشکلات مرتبط با سالمندی شده و به تبع آن هزینه های ناشی از بار بیماری در این دوران نیز کاهش می یابد.  روش کار:این مطالعه کارآزمایی بالینی به مدت 12ماه بر روی 464 فرد سالمند بالای 60 سال تحت پوشش خانه های سلامت انجام شد. شرکت کنندگان به صورت نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد (232 نفر در هر گروه ) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده شامل چک لیست اطلاعات دموگرافیک و دو پرسش نامه استانداردآگاهی پیرامون حقایق سالمندی و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی بود. داده ها با به کارگیری آزمون های توصیفی و تحلیلی از جمله؛ آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سنی سالمندان در این مطالعه 6/3 ± 9/65 (با طیف سنی 73- 60 سال) بود. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی کل، ابعاد آن و متغیر میزان آگاهی پیرامون حقایق سالمندی برحسب دو گروه مداخله و شاهد بعد از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی داری داشتند. نتیجه گیری: سالمندی یکی از مراحل اجتناب ناپذیر زندگی است. می توان از طریق مداخلات آموزشی موثر و مبتنی بر برنامه های سالمندی موفق آن را به تاخیر انداخت، از عوارض و مشکلاتش کاست و آن را به دوره ای مطلوب و لذت بخش تبدیل کرد.  M3 ER -