جلد 29، شماره 6 - ( 6-1401 )                   جلد 29 شماره 6 صفحات 209-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 3606
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1396.102
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solgi R, Bagheri F, Ahadi H. Comparison of the Effectiveness of Parental Management Education (PMT) with Parent-Child Relationship Education (CPRT) on Reducing the Total Morbidity of Children with Coping Disobedience Disorder. RJMS 2022; 29 (6) :199-209
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6250-fa.html
سلگی رحیم، باقری فریبرز، احدی حسن. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) و آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT)بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (6) :199-209

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6250-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.bagheri@srbiau.ac.ir
چکیده:   (1758 مشاهده)


زمینه و هدف: اختلال نافرمان مقابله‏ای از شایع‌ترین اختلالات روانشناختی دوران کودکی می‌باشد که تأثیر بدی در تعاملات خانواده دارد و همچنین دارای پیش آگهی نامناسب همچون ابتلا به اختلالات روانشناختی در بزرگسالی، اعتیاد، مشکلات بین فردی، تحصیلی می‌شود . لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) با آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک  (CPRT) بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‏ای می­باشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود.  جامعه‌ی پژوهش حاضر را کلیه والدین کودکان 5-11 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ای (ODD) مراجعه­کننده به درمانگاه‏ها و مراکز روان­شناختی و روان­پزشکی شهر تهران می‏باشد. نمونه پژوهش شامل 45 والد بود که با نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش ۱۵ نفره قرارگرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه علائم رفتاری کودکان (CSI-4) و پرسشنامه SNAP-IV بود.
یافته ­ها: نتایج مربوط به آزمون تحلیل کوواریانس برای نمرات نشانگان مرضی کودکان نشان داد که  آماره F برای نمرات مرضی کودکان نافرمان (۳۴/۷۵) در سطح ۰۰۱/۰ معنی‏دار است؛ بین گروه‌ها در نمرات مرضی کودکان نافرمان تفاوت معنی‌دار وجود دارد. نتایج مقایسه میانگین‏ها نشان داد که میانگین گروه آزمایش (PMT) ۸۱/۷ و میانگین گروه آزمایشی (CPRT) ۹/۱۰ می‏باشد که با توجه به نتایج مقایسه زوجی در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار است.
نتیجه ­گیری: روش PMT و روش CPRT هر دو بر بهبود نشانگان مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله­ای موثر هستند. از میان دو رویکرد درمانی روش PMT از روش CPRT در کاهش نشانگان مرضی موثرتر بود.
 

متن کامل [PDF 688 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی روانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb