جلد 27، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 61-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2739 مشاهده)

زمینه و هدف: رهبری، توانایی راهنمایی، نفوذ و ترغیب افراد به‌ منظور دستیابی به اهداف سازمانی است. مدیران بیمارستان‌ها برای دستیابی به اهداف سازمانی، باید از سبک رهبری مناسبی استفاده کنند. هدف این مطالعه، تبیین عوامل موفقیت رهبری در  بیمارستان است.
روش کار: این مطالعه موردی به صورت کیفی در سه ماهه اول سال 1397 در بیمارستان ‌هاشمی‌نژاد تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارکنان بیمارستان بود. نمونه‌گیری به صورت هدفمند و با حداکثر تنوع آغاز شد و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت (45 نفر). برای جمع‌آوری داده‌ها، از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق به انضمام بررسی مستندات استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل موضوعی با نرم افزار MAXQDA 11 استفاده شد.
یافته‌ها: موفقیت رهبر در بیمارستان به ویژگی‌های شخصیتی رهبر و کارمند نظیر هوش، دانش، مهارت، نگرش، عقاید، ارزش‌ها و رفتارها و عوامل درون و برون سازمانی بستگی دارد. مأموریت، دورنما، برنامه و استراتژی‌های سازمان، قوانین و مقررات، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، توسعه حرفه‌ای مدیران و کارکنان، مشارکت و همکاری کارکنان، انگیزش و رضایت شغلی کارکنان و رضایت بیماران از جمله عوامل درون سازمانی و حمایت مدیران ارشد دانشگاه و عوامل سیاسی و اقتصادی از جمله عوامل برون سازمانی موثر بر موفقیت رهبر در بیمارستان هستند.
نتیجهگیری: موفقیت رهبری در بیمارستان‌ها تحت تأثیر ویژگی‌های شخصیتی رهبر و کارمند و عوامل زمینه‌ای درون و برون سازمانی قرار دارد. مدیران بیمارستان‌ها با توجه به عوامل درون و برون سازمانی باید به ارتقای شایستگی‌های رهبری خود بپردازند.

متن کامل [PDF 941 kb]   (1250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.